Beveiliging nieuws

Onze partners

Regio Control Veldt

Top Security

CDVI

Secusoft

ASIS

SMC Alarmcentrale

2N

i-Pro

ASSA ABLOY

Multiwacht

Nenova

Add Secure

Crown Security Services

Service Centrale Nederland

Gold-IP

20face

CSL

Kiwa

Bydemes

De Beveiligingsjurist

JMB Groep

VVNL

RoSecure

Masset Solutions

SmartSD

Advancis

Uniview

Connect Security

Hikvision

Optex

Sequrix

Avigilon Alta

SOBA

ADI

Brivo

Lobeco

HD Security

Eagle Eye Networks

Seagate

Unii

DZ Technologies

Nimo Dog Security

Paxton

HID

Nimo Drone Security

Ajax Systems

Oribi ID Solutions

SmartCell

Explicate

IDIS

Bosch Security Systems

OSEC

Alarm Meldnet

Traka ASSA ABLOY

G4S

Milestone

Centurion

VideoGuard

GFT

Genetec

Akuvox

ARAS

BHVcertificaat.online

Securitas

NIBHV

VBN

Paraat

VEB

CardAccess

NetworxConnect

Seris

VAIBS

Alphatronics

EAL

Eizo

PG Security Systems

Hanwha Vision Europe

Dero Security Products

Trigion

Locatie van 112-beller sneller in beeld

12 maart 2019
Redactie
17:04

Meldkamers kunnen nu nog sneller hulp naar de juiste plaats sturen met behulp van de nieuwe techniek Advanced Mobile Location (AML). Centralisten van de 112-meldkamers kunnen al tijdens een gesprek zien waar bellers met een Android-telefoon zich bevinden. Zelfs als de locatiebepaling uit staat.

Snelle, accurate en betrouwbare locatiebepaling is van groot belang om burgers in nood sneller en efficiënter te kunnen helpen en de hulpdiensten beter te faciliteren, zegt de politie. AML wordt voor Android-telefoons vanaf versie 4.0 in maart 2019 per provider ingevoerd. Later in 2019 gaat AML ook op iPhones werken.

Hoe werkt het?
Als iemand 112 belt, gebruikt AML wifi, gps en andere sensoren om de locatie te berekenen. Vanaf maart sturen Android-telefoons tijdens het 112-gesprek automatisch locatiegegevens naar de centralist die op dat moment het gesprek aanneemt. De centralist vraagt ook nog zelf waar de beller is om er zeker van te zijn dat de hulp naar de juiste plek wordt gestuurd. AML werkt alleen zo lang er met 112 wordt gebeld, ook als de locatievoorzieningen van de telefoon uit staan. Na het gesprek schakelt AML zichzelf uit.

Aanwinst
“AML is een belangrijke aanwinst voor de centralist”, zegt Jan van Loosbroek, hoofd Landelijke Meldkamer Samenwerking. “De vraag ‘Waar bent u?’, is in een situatie waarin de beller onder druk staat, een lastige. Soms weten mensen in nood het even niet meer of is de precieze locatie niet gemakkelijk te beschrijven. Bijvoorbeeld in een uitgestrekt bos of duingebied. AML kan de meldkamer dan een nauwkeurig antwoord op die vraag geven en dat kan het verschil maken. Zeker als elke seconde telt!”
Om de (ontvangst van) locatiegegevens op de meldkamer te verbeteren, zijn naast AML meerdere manieren beschikbaar of in ontwikkeling.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner