Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

SOBA

Nenova

MPL

VAIBS

Intrasec

VVNL

Distri Company

NIBHV

Lobeco

Trigion

i-Pro

Hikvision

Bosch Security Systems

BHVcertificaat.online

Secusoft

Unii

Optex

Connect Security

Paxton

VBN

Securitas

Paralax

Eagle Eye Networks

Alphatronics

Genetec

Hanwha Vision Europe

G4S

Milestone

ADI

Advancis

Crown Security Services

LUGN

Add Secure

IDIS

HD Security

Service Centrale Nederland

Masset

Bydemes

Alarm Meldnet

Multiwacht Security

SMC Alarmcentrale

Eizo

Aritech

Teletek

Uniview

OSEC

Sequrix

ASSA ABLOY

2N

CSL

SmartSD

Regio Control Veldt

Synguard

CDVI

VGN Group

Brivo

HID

Network Optix

SmartCell

MOBOTIX

Traka ASSA ABLOY

Centurion

Seris

Akuvox

Seagate

Ajax Systems

ASIS

VisionPlatform.ai

ARAS

OpenEye

Gold-IP

Van Dusseldorp Training

Top Security

Kidde Commercial

VEB

Paraat

Locatie van 112-beller sneller in beeld

12 maart 2019
Redactie
17:04

Meldkamers kunnen nu nog sneller hulp naar de juiste plaats sturen met behulp van de nieuwe techniek Advanced Mobile Location (AML). Centralisten van de 112-meldkamers kunnen al tijdens een gesprek zien waar bellers met een Android-telefoon zich bevinden. Zelfs als de locatiebepaling uit staat.

Snelle, accurate en betrouwbare locatiebepaling is van groot belang om burgers in nood sneller en efficiënter te kunnen helpen en de hulpdiensten beter te faciliteren, zegt de politie. AML wordt voor Android-telefoons vanaf versie 4.0 in maart 2019 per provider ingevoerd. Later in 2019 gaat AML ook op iPhones werken.

Hoe werkt het?
Als iemand 112 belt, gebruikt AML wifi, gps en andere sensoren om de locatie te berekenen. Vanaf maart sturen Android-telefoons tijdens het 112-gesprek automatisch locatiegegevens naar de centralist die op dat moment het gesprek aanneemt. De centralist vraagt ook nog zelf waar de beller is om er zeker van te zijn dat de hulp naar de juiste plek wordt gestuurd. AML werkt alleen zo lang er met 112 wordt gebeld, ook als de locatievoorzieningen van de telefoon uit staan. Na het gesprek schakelt AML zichzelf uit.

Aanwinst
“AML is een belangrijke aanwinst voor de centralist”, zegt Jan van Loosbroek, hoofd Landelijke Meldkamer Samenwerking. “De vraag ‘Waar bent u?’, is in een situatie waarin de beller onder druk staat, een lastige. Soms weten mensen in nood het even niet meer of is de precieze locatie niet gemakkelijk te beschrijven. Bijvoorbeeld in een uitgestrekt bos of duingebied. AML kan de meldkamer dan een nauwkeurig antwoord op die vraag geven en dat kan het verschil maken. Zeker als elke seconde telt!”
Om de (ontvangst van) locatiegegevens op de meldkamer te verbeteren, zijn naast AML meerdere manieren beschikbaar of in ontwikkeling.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Suricat

Distri Company

Boon Edam

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Wordt een partner