Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

PG Security Systems

Paraat

NetworxConnect

ASIS

Optex

Top Security

Nenova

Advancis

CSL

Intrasec

Secusoft

Centurion

Bydemes

Service Centrale Nederland

Paxton

Trigion

Crown Security Services

VVNL

Traka ASSA ABLOY

Eagle Eye Networks

SmartCell

NIBHV

ARAS

Dero Security Products

SMC Alarmcentrale

ASSA ABLOY

Uniview

Add Secure

Alphatronics

SOBA

OSEC

Hanwha Vision Europe

Avigilon Alta

Eizo

Regio Control Veldt

MOBOTIX

Hikvision

VEB

VAIBS

Ajax Systems

ADI

Brivo

Kiwa

2N

Bosch Security Systems

Multiwacht

Securitas

VideoGuard

Distri Company

CDVI

HD Security

EAL

Milestone

VBN

Seris

i-Pro

IDIS

Aritech

G4S

Akuvox

Gold-IP

Masset Solutions

Connect Security

HID

Unii

Lobeco

Genetec

Oribi ID Solutions

Alarm Meldnet

Network Optix

SmartSD

Sequrix

BHVcertificaat.online

Seagate

Luchtvrachtsector onvoorbereid op EU-wetgeving

26 september 2013
Redactie
10:39

Voor beveiliging van luchtvracht naar EU-landen gaan strengere eisen gelden. Op 1 juni 2014 gaat een nieuwe wet in, die alle vliegtuigmaatschappijen die vracht vervoeren vanuit landen buiten de EU, plus alle betrokken bedrijven en personen, verplicht in het bezit te zijn van een ACC3-certificering.

Beveiliger SchipholDe internationale luchtvrachtsector is echter niet goed voorbereid op de nieuwe EU-wetgeving voor de beveiliging van luchtvracht naar EU-landen. Naar schatting is op 1 juni slechts vijf procent van de airlines en organisaties gecertificeerd. Luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en exporteurs vanuit derdewereldlanden lopen daarmee een groot risico, aldus Securitas.

Om veilig luchtvervoer van goederen te garanderen, moeten alle bedrijven uit de logistieke keten en het luchtvrachtpersoneel op de vliegvelden in landen die exporteren naar de EU gecertificeerd zijn voor de nieuwe veiligheidscontroles. Met name luchthavens in derdewereldlanden hebben moeite om de certificeringen op orde te krijgen.

De nieuwe regels zijn een logische keuze met als doel de beveiliging van luchtvracht uit het buitenland aan te scherpen. Maar de EU heeft niet voldoende gekeken naar de praktische gevolgen op korte termijn van die verplichte certificering,” legt Erik Gregory, branchmanager transport- en luchtvaartbeveiliging van Securitas uit. “In de praktijk betekent dit dat vooral in derdewereldlanden, de luchthavens en de luchtvaartmaatschappijen een groot deel van de risico’s dragen. Dit komt doordat de ondernemers daar geen geld hebben voor aanpassingen in de vrachtloodsen en het scholen van personeel.”

EU kan luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zonder certificering een luchtvervoersverbod opleggen. Daarbij komt dat er voorlopig nog te weinig opleidingsorganisaties bevoegd zijn om vóór 1 juni 2014 namens de IATA (International Air Transport Organisation) alle partijen te certificeren. “Dit heeft grote gevolgen voor de export van deze landen, en voor de inkomsten van de luchthavens. De overheid kan hier gemakkelijk een oplossing aandragen door de invoering een jaar uit te stellen.”

In 2010 werd de eerste stap gezet naar nieuwe Europese wetgeving voor de beveiliging van luchtvracht. De wet is officieel ingevoerd op 29 april 2013. Als op 1 juni 2014 de nieuwe regelgeving voor derdewereldlanden wordt ingevoerd, hebben zij het zwaar, zo stelt Gregory: “Neem bijvoorbeeld de vele ondernemers die in Afrika miljarden bloemen kweken voor de Europese markt. Door de hoge kosten voor verbouwingen van hun loodsen, het opleiden van laag- of niet-geschoolde medewerkers plus de certificeringkosten, is certificering voor hen praktisch onhaalbaar.”

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Suricat

SequriX

Videoguard

Aritech

Distri Company

Wordt een partner