Beveiliging nieuws

Onze partners

Bosch Security Systems

Nimo Dog Security

Multiwacht

SmartCell

i-Pro

PG Security Systems

VBN

Trigion

OSEC

Explicate

Bydemes

Ajax Systems

Secusoft

2N

Genetec

Advancis

CDVI

Seris

HID

Centurion

Securitas

Connect Security

Masset Solutions

ARAS

Top Security

Nenova

JMB Groep

Nimo Drone Security

Gold-IP

SOBA

G4S

VVNL

Avigilon Alta

Traka ASSA ABLOY

EAL

Eagle Eye Networks

NIBHV

Brivo

Unii

VAIBS

Paxton

20face

Kiwa

Service Centrale Nederland

RoSecure

HD Security

Paraat

Sequrix

Hikvision

NetworxConnect

Oribi ID Solutions

Milestone

Hanwha Vision Europe

DZ Technologies

Crown Security Services

VEB

ADI

Dero Security Products

Optex

IDIS

Eizo

SMC Alarmcentrale

Seagate

De Beveiligingsjurist

CSL

SmartSD

Akuvox

ASSA ABLOY

Regio Control Veldt

Uniview

GFT

BHVcertificaat.online

VideoGuard

CardAccess

ASIS

Alphatronics

Add Secure

Alarm Meldnet

Lobeco

Medische gegevens niet veilig bij coronatestlijn

17 september 2020
Redactie
07:24

Callcentermedewerkers van de coronatestlijn kunnen eenvoudig op zoek gaan naar gevoelige persoonsgegevens van mensen die zich hebben laten testen op het coronavirus. Dat maakt Nieuwsuur bekend, dat door enkele medewerkers getipt is.

De medewerkers zijn in dienst van callcenter Teleperformance en veelal geworven via de uitzendbureaus Olympia en YoungCapital. Zij werken in de regel thuis en krijgen van daaruit toegang tot het GGD-systeem voor het inplannen en bellen van mensen die getest worden op het coronavirus. Wie weten wil of de buurman zich heeft laten testen en wat de uitslag was, komt daar zo achter. Dan is ook meteen het bsn-nummer bekend, evenals andere gevoelige gegevens, zoals informatie over onderliggende ziektes. Meer dan een achternaam en geboortedatum is niet nodig.

Grote haast
Volgens de medewerkers is het callcenter met grote haast opgezet. Zij zeggen nauwelijks te zijn ingewerkt. Voor 10 euro bruto per uur moeten zij afspraken inplannen en mensen bellen die negatief getest zijn. Mensen met een positieve uitslag (besmet) worden door GGD-ers gebeld. Het gebruikte systeem is volgens de medewerkers vrij complex en snel uit de grond gestampt. Het zou veel kinderziektes en storingen hebben, waardoor de wachttijden opliepen. De medewerkers klagen er ook over dat zij geen training hebben gekregen in het voeren van moeilijke gesprekken. Zij krijgen soms heel angstige of heel boze mensen aan de telefoon en weten niet hoe zij daarmee moeten omgaan. Ook de privacy deugt niet. De medewerkers hebben wel een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen, maar daar zou lang niet iedereen zich aan houden. Collega’s wisselen regelmatig persoonsgegevens onderling uit, omdat zij vastlopen in hun werk. Er zouden wel controlemechanismen zijn om dat te ontdekken, maar die worden omzeild door screenshots via WhatsApp uit te wisselen. Sommige medewerkers hebben ook wel begrip voor de situatie. Er was eenvoudigweg geen tijd om een deugdelijk, door en door getest systeem op te zetten.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner