Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Eagle Eye Networks

ASSA ABLOY

Paraat

Advancis

Gold-IP

Intrasec

Alarm Meldnet

i-Pro

VAIBS

Aritech

BHVcertificaat.online

Hikvision

HID

Lobeco

CSL

Eizo

Avigilon Alta

Unii

NIBHV

SMC Alarmcentrale

VVNL

Distri Company

2N

OSEC

Seagate

Paxton

CDVI

Network Optix

Add Secure

Bosch Security Systems

Brivo

Securitas

VEB

Uniview

Top Security

Alphatronics

Masset Solutions

Seris

Connect Security

MOBOTIX

EAL

ADI

SOBA

HD Security

Kiwa

Service Centrale Nederland

NetworxConnect

Crown Security Services

Multiwacht

G4S

Centurion

VideoGuard

Regio Control Veldt

Hanwha Vision Europe

ARAS

Milestone

Akuvox

Traka ASSA ABLOY

Secusoft

VBN

Sequrix

PG Security Systems

ASIS

SmartCell

SmartSD

Optex

Genetec

Dero Security Products

IDIS

Trigion

Nenova

Oribi ID Solutions

Bydemes

Ajax Systems

Meer boetes voor overtredingen op en rond spoorwegen

13 januari 2018
Redactie
06:43

De Telegraaf start vandaag een serie over wat incidentbestrijders bij ProRail zoal meemaken. Het blijkt onder andere dat overtreders steeds vaker worden beboet. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die nog oversteken, terwijl de spoorbomen al gesloten zijn.

Volgens cijfers die De Telegraaf van ProRail kreeg, steeg het afgelopen jaar het aantal door incidentenbestrijders uitgeschreven bekeuringen met zo’n 50 procent tot 1089. Het gaat vooral om het negeren van rood licht bij spoorwegovergangen (90 euro voor fietsers en 230 euro voor automobilisten). Maar ook tegen wandelen langs het spoor, koperdiefstal, vernielingen en agressie wordt vaker opgetreden. In 2017 werden 4529 incidenten gemeld, waarvoor de 150 incidentbestrijders moesten optreden. “Elke dag halen mensen de meest bizarre capriolen uit en dat zie je terug in de recente cijfers”, zegt manager Ron Koekebakker van ProRail Incidentenbestrijding in De Telegraaf. De beveiligers van ProRail gaan op incidenten af, maar voeren ook surveillances uit. Ze houden bijvoorbeeld een oogje in het zeil bij overwegen, waar geregeld mensen onder de slagbomen doorkruipen. Als ze dergelijke overtredingen constateren, mogen de meeste incidentbestrijders als buitengewoon opsporingsambtenaren een bekeuring uitdelen.”

Gekkigheid
De serie gaat niet alleen over kleine incidenten. De organisatie van Koekebakker treedt ook op als iemand zich voor de trein heeft gegooid, als passagiers uit een defecte trein moeten worden geëvacueerd en als een ontspoorde trein weer op de rails gezet moet worden. Ook het verhelpen van een lek in een wagon met gevaarlijke stoffen en het verwijderen van taken en bomen op het spoor behoren tot de werkzaamheden. In totaal beheren zij op deze wijze zo’n 7000 kilometer spoor. Mede dankzij de incidentbestrijders kon vorig jaar 90,5 procent van de treinen op tijd rijden. Als dat niet lukt, komt dat vaak door ‘gekkigheid’ langs het spoor, aldus Koekebakker.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Suricat

Seagate

Distri Company

Videoguard

Aritech

Wordt een partner