Beveiliging nieuws

Onze partners

ASIS

Avigilon Alta

Genetec

Trigion

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

Akuvox

Seris

PG Security Systems

20face

Centurion

SmartSD

IDIS

SMC Alarmcentrale

Eagle Eye Networks

VideoGuard

Bydemes

Kiwa

HD Security

Uniview

CSL

G4S

Crown Security Services

i-Pro

NIBHV

Oribi ID Solutions

Milestone

DZ Technologies

MPL

Unii

Securitas

Nimo Dog Security

2N

Secusoft

SOBA

Lobeco

Nimo Drone Security

ARAS

Gold-IP

BHVcertificaat.online

ASSA ABLOY

Advancis

Paxton

Masset Solutions

EAL

Paraat

Brivo

HID

De Beveiligingsjurist

Optex

Service Centrale Nederland

VBN

Eizo

Multiwacht

Connect Security

CardAccess

RoSecure

VEB

VAIBS

Alarm Meldnet

CDVI

ADI

VVNL

Sequrix

Nenova

Ajax Systems

Hanwha Vision Europe

Seagate

Bosch Security Systems

Alphatronics

Regio Control Veldt

Top Security

Dero Security Products

GFT

OSEC

NetworxConnect

Explicate

JMB Groep

Hikvision

Add Secure

Meldkamers schatten risico’s digitale aanvallen onvoldoende in

3 februari 2022
Redactie
16:47

Meldkamers moeten meer werk maken van het inschatten van risico’s op digitale aanvallen op hun systemen. Wanneer de systemen van meldkamers verstoord raken, zijn de hulpdiensten niet goed bereikbaar. De hulpverlening, crisisbeheersing en opsporing lopen dan gevaar.

Dat stelt de Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV) in het vandaag verschenen rapport: “Beveiliging van meldkamersystemen – een onderzoek naar het inrichten en borgen van risicomanagement”. Volgens de Inspectie JenV moet het bestuur van de meldkamers prioriteit geven aan het in kaart brengen van cyberrisico’s en hoe die aan te pakken.

Cruciaal
De meldkamer is het eerste contact met de hulpdiensten van de brandweer, ambulance, politie en de Koninklijke Marechaussee (KMar) voor mensen die 112 bellen. Andersom krijgen de hulpdiensten via de meldkamers informatie over een incident waar hun hulp bij wordt gevraagd. Meldkamers zijn ook cruciaal bij rampenbestrijding, crisisbeheersing, opsporing en handhaving van de openbare orde. Het is dan ook van belang dat zij onverminderd bereikbaar blijven en dat ze goed beschermd blijven tegen toenemende digitale aanvallen. Hierbij schakelen criminelen computersystemen uit en eisen losgeld. Goede beveiliging zorgt ervoor dat hulpverleners bij informatie in de meldkamersystemen kunnen komen wanneer ze dat willen, dat de informatie klopt en dat de informatie niet bij anderen terechtkomt. Dan kan het gaan om informatie over meldingen en van hulpdiensten die onderling met elkaar in contact zijn.

Serieus beveiliging aansturen
Volgens de Inspectie JenV is het daarom van belang dat meldkamers voortdurend op de hoogte blijven van de specifieke risico’s voor hun computersystemen en de mogelijke gevolgen hiervan. Hoewel de ICT-afdeling beveiligingsmaatregelen treft, gebeurt dat nu niet op basis van een zo volledig mogelijk en actueel inzicht in de digitale risico’s. Het bestuur van de meldkamers moet daarom serieus de beveiliging van de meldkamersystemen gaan aansturen, aldus de Inspectie JenV. Ook vraagt zij het ministerie van Justitie en Veiligheid om samen met de meldkamers goed te kijken naar de verantwoordelijkheden voor de meldkamersystemen. Dit zodat de beveiliging in de praktijk beter uitvoerbaar wordt.

De Inspectie JenV vindt de continuïteit van de meldkamers al jarenlang een zorgpunt. Ook in 2021 vroeg zij, samen met Agentschap Telecom, aandacht hiervoor.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner