Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

ASIS

Service Centrale Nederland

MOBOTIX

2N

Connect Security

SmartCell

Hikvision

OSEC

Add Secure

Secusoft

VGN Group

Paxton

Kidde Commercial

Synguard

VBN

Eizo

Aritech

Traka ASSA ABLOY

NIBHV

BHVcertificaat.online

Bydemes

Seris

Seagate

Milestone

SMC Alarmcentrale

OpenEye

IDIS

LUGN

Multiwacht Security

Advancis

Unii

Akuvox

MPL

Crown Security Services

Brivo

VisionPlatform.ai

Optex

Bosch Security Systems

ASSA ABLOY

Genetec

ARAS

Ajax Systems

Trigion

Distri Company

Intrasec

SmartSD

HID

Paralax

Securitas

ADI

Alphatronics

Lobeco

Van Dusseldorp Training

Nenova

Teletek

G4S

VAIBS

CDVI

Sequrix

Network Optix

VEB

Top Security

Alarm Meldnet

i-Pro

HD Security

Hanwha Vision Europe

Gold-IP

Masset

SOBA

Paraat

Eagle Eye Networks

VVNL

Regio Control Veldt

Centurion

Uniview

Minder bankhelpdeskfraude, maar nog steeds groot probleem

11 maart 2024
Redactie
09:10

Banken hebben vorig jaar te maken gehad met een schadebedrag van 28 miljoen euro als gevolg van bankhelpdeskfraude. Daarbij doen oplichters zich voor als medewerkers van banken om geld afhandig te maken van mensen. Het probleem neemt af, maar zorgt nog wel voor aanzienlijke schade voor zowel banken als slachtoffers.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) rapporteert een daling van 45 procent in het schadebedrag, evenals een afname van een vijfde in het aantal slachtoffers, tot bijna tienduizend. Hoewel deze dalingen bemoedigend zijn, wijst de brancheorganisatie erop dat bankhelpdeskfraude nog steeds een ernstig probleem vormt dat leidt tot aanzienlijk leed en stress bij de slachtoffers.

Omvangrijk maatschappelijk probleem
De NVB benadrukt dat de opbrengsten van deze frauduleuze activiteiten direct ten goede komen aan de fraudeurs, die het geld vervolgens gebruiken om andere criminele activiteiten te financieren. Dit maakt online fraude tot een omvangrijk maatschappelijk probleem dat alleen effectief kan worden aangepakt door gezamenlijke inspanningen van alle betrokken partijen.

Vergoeding onder voorwaarden
Ondanks de schade die is toegebracht, vergoeden banken de schade bij bankhelpdeskfraude onder bepaalde voorwaarden. Vorig jaar werd in 69 procent van de gevallen een vergoeding toegekend. Het is belangrijk op te merken dat klanten alleen in aanmerking komen voor vergoeding als de criminelen zich voordeden als medewerkers van hun eigen bank en dat klanten maximaal één keer kunnen worden gecompenseerd voor geleden schade.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Suricat

SequriX

Seagate

Boon Edam

Wordt een partner