Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

NetworxConnect

2N

NIBHV

G4S

Dero Security Products

ARAS

VEB

Nimo Drone Security

Bosch Security Systems

HID

VAIBS

Nimo Dog Security

Akuvox

Hanwha Vision Europe

Eagle Eye Networks

Traka ASSA ABLOY

De Beveiligingsjurist

Secusoft

Paraat

Oribi ID Solutions

Securitas

RoSecure

Lobeco

Optex

ADI

Sequrix

Paxton

SmartSD

Centurion

Trigion

Hikvision

Explicate

BHVcertificaat.online

JMB Groep

Advancis

Top Security

Avigilon Alta

Ajax Systems

i-Pro

Connect Security

CSL

HD Security

SmartCell

Seagate

Seris

Genetec

Kiwa

VBN

SMC Alarmcentrale

SOBA

Brivo

Service Centrale Nederland

Alarm Meldnet

Milestone

Alphatronics

VVNL

EAL

Nenova

Bydemes

DZ Technologies

ASIS

IDIS

ASSA ABLOY

Regio Control Veldt

Crown Security Services

20face

Eizo

Multiwacht

Masset Solutions

Uniview

GFT

Add Secure

CDVI

OSEC

Gold-IP

VideoGuard

PG Security Systems

CardAccess

Unii

Minder bankhelpdeskfraude, maar nog steeds groot probleem

11 maart 2024
Redactie
09:10

Banken hebben vorig jaar te maken gehad met een schadebedrag van 28 miljoen euro als gevolg van bankhelpdeskfraude. Daarbij doen oplichters zich voor als medewerkers van banken om geld afhandig te maken van mensen. Het probleem neemt af, maar zorgt nog wel voor aanzienlijke schade voor zowel banken als slachtoffers.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) rapporteert een daling van 45 procent in het schadebedrag, evenals een afname van een vijfde in het aantal slachtoffers, tot bijna tienduizend. Hoewel deze dalingen bemoedigend zijn, wijst de brancheorganisatie erop dat bankhelpdeskfraude nog steeds een ernstig probleem vormt dat leidt tot aanzienlijk leed en stress bij de slachtoffers.

Omvangrijk maatschappelijk probleem
De NVB benadrukt dat de opbrengsten van deze frauduleuze activiteiten direct ten goede komen aan de fraudeurs, die het geld vervolgens gebruiken om andere criminele activiteiten te financieren. Dit maakt online fraude tot een omvangrijk maatschappelijk probleem dat alleen effectief kan worden aangepakt door gezamenlijke inspanningen van alle betrokken partijen.

Vergoeding onder voorwaarden
Ondanks de schade die is toegebracht, vergoeden banken de schade bij bankhelpdeskfraude onder bepaalde voorwaarden. Vorig jaar werd in 69 procent van de gevallen een vergoeding toegekend. Het is belangrijk op te merken dat klanten alleen in aanmerking komen voor vergoeding als de criminelen zich voordeden als medewerkers van hun eigen bank en dat klanten maximaal één keer kunnen worden gecompenseerd voor geleden schade.

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner