Minder bankhelpdeskfraude, maar nog steeds groot probleem
Banken hebben vorig jaar te maken gehad met een schadebedrag van 28 miljoen euro als gevolg van bankhelpdeskfraude. Daarbij doen oplichters zich voor als medewerkers van banken om geld afhandig te maken van mensen. Het probleem neemt af, maar zorgt nog wel voor aanzienlijke schade voor zowel banken als slachtoffers.
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) rapporteert een daling van 45 procent in het schadebedrag, evenals een afname van een vijfde in het aantal slachtoffers, tot bijna tienduizend. Hoewel deze dalingen bemoedigend zijn, wijst de brancheorganisatie erop dat bankhelpdeskfraude nog steeds een ernstig probleem vormt dat leidt tot aanzienlijk leed en stress bij de slachtoffers.
Omvangrijk maatschappelijk probleem
De NVB benadrukt dat de opbrengsten van deze frauduleuze activiteiten direct ten goede komen aan de fraudeurs, die het geld vervolgens gebruiken om andere criminele activiteiten te financieren. Dit maakt online fraude tot een omvangrijk maatschappelijk probleem dat alleen effectief kan worden aangepakt door gezamenlijke inspanningen van alle betrokken partijen.
Vergoeding onder voorwaarden
Ondanks de schade die is toegebracht, vergoeden banken de schade bij bankhelpdeskfraude onder bepaalde voorwaarden. Vorig jaar werd in 69 procent van de gevallen een vergoeding toegekend. Het is belangrijk op te merken dat klanten alleen in aanmerking komen voor vergoeding als de criminelen zich voordeden als medewerkers van hun eigen bank en dat klanten maximaal één keer kunnen worden gecompenseerd voor geleden schade.