Minister Opstelten opent Nationale Inbraak Preventie Weken
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie gaf gisteren de aftrap voor de Nationale Inbraak Preventie Weken; een nieuw initiatief van de stichting Nationale Inbraakpreventie Weken die inbraakpreventie hoger op de agenda wil krijgen bij consumenten.
De Nationale Inbraak Preventie Weken zijn een initiatief van Verisure, Nemef/Assay Abloy, Secu, De Raat en het Verbond van Verzekeraars. Tijdens de campagne worden consumenten gestimuleerd om door de ogen van een inbreker naar hun woning te kijken en maatregelen te nemen om woninginbraak tegen te gaan. Doe-het-zelfwinkels, sleutelspecialisten, beveiligingsbedrijven en ijzerwarenwinkels komen tijdens de campagne met acties, aanbiedingen en kortingen op artikelen die inbraak en diefstal tegengaan. De campagne vindt vooral plaats op social media.
In zijn openingstoespraak zei minister Opstelten dat de nationale inbraakpreventieweken een nieuwe impuls geven aan de strijd tegen woninginbraken. Volgens de minister sluit het bedrijfsleven hiermee mooi aan bij het zogeheten donkere dagen offensief, die gemeenten en politie jaarlijks organiseren in de strijd tegen woninginbraken. Bovendien begint op maandag 17 november een publiekscampagne om consumenten te informeren over het goed gebruik van hang- en sluitwerk bij het beveiligen van hun huis.
Het kabinet wil het aantal woninginbraken – inclusief de pogingen tot inbraak – terugdringen tot maximaal 61.000 in 2018. In 2012 werden er nog 91.000 inbraken gepleegd. Inmiddels is dat aantal fors gedaald. Zo daalde het aantal inbraken in de eerste acht maanden van 2014 met zestien procent ten opzichte van diezelfde periode in 2013.
Link: stichtingnipw.nl