Beveiliging nieuws

Onze partners

Milestone

SMC Alarmcentrale

JMB Groep

Lobeco

Eagle Eye Networks

DZ Technologies

Eizo

Advancis

CDVI

IDIS

Multiwacht

Uniview

2N

RoSecure

De Beveiligingsjurist

Optex

GFT

Securitas

Paxton

PG Security Systems

Crown Security Services

Masset Solutions

Paraat

Brivo

SmartCell

ARAS

SmartSD

VAIBS

Ajax Systems

Regio Control Veldt

CSL

VVNL

Nimo Drone Security

Nimo Dog Security

Alarm Meldnet

VideoGuard

G4S

HD Security

Bosch Security Systems

Trigion

Hanwha Vision Europe

i-Pro

Seagate

NIBHV

Hikvision

Connect Security

Bydemes

ASIS

Oribi ID Solutions

Dahua

HID

VEB

OSEC

Secusoft

Dero Security Products

Traka ASSA ABLOY

Add Secure

20face

ADI

Explicate

Kiwa

Avigilon Alta

Gold-IP

ASSA ABLOY

SOBA

BHVcertificaat.online

Centurion

Akuvox

NetworxConnect

Unii

Service Centrale Nederland

Nenova

Seris

EAL

Sequrix

Alphatronics

CardAccess

MPL

VBN

Top Security

Genetec

Minister wil drones meer ruimte geven

18 april 2024
Redactie
06:16

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) onderzoekt manieren om gecontroleerde luchtruimen (CTR’s) van grote luchthavens in Nederland deels open te stellen voor dronevliegers in de Open categorie en om meer ruimte te bieden voor Specific-operators. Momenteel zijn deze CTR’s nog verboden terrein voor dronevluchten in de Open categorie, wat resulteert in duizenden illegale vluchten en handhavingsproblemen, aldus Dronewatch.

De huidige situatie wordt gekenmerkt door een overvloed aan no-flyzones op de dronekaart van Nederland, met name rond grote steden en luchthavens. Legaal vliegen in CTR’s is momenteel alleen mogelijk met een vergunning voor de Specific categorie, wat een tijdrovende en kostbare procedure is. Bovendien zorgt de wettelijke verplichting voor tweezijdig radiocontact bij vluchten van de Specific categorie voor extra belasting van de luchtverkeersleiding.

Het ministerie van IenW erkent de problemen en verkent opties om CTR’s deels open te stellen voor dronevliegers in de Open categorie en om meer ruimte te bieden aan de Specific categorie. Het ministerie streeft naar een oplossing die de Europese luchtverkeersregels (SERA) respecteert, maar tegelijkertijd meer flexibiliteit biedt voor dronevluchten in gecontroleerd luchtruim.

Verschillende zones
Een mogelijkheid is om de CTR’s op te delen in verschillende zones, waarbij de binnenste zones gereserveerd blijven voor Specific-operators en de buitenste zones toegankelijk worden voor dronevliegers in de Open categorie. Deze wijziging zou betekenen dat dronevliegers legaal boven steden als Amsterdam, Rotterdam en Maastricht kunnen vliegen, met inachtneming van alle geldende regels.
Het ministerie onderzoekt momenteel de juridische en technische haalbaarheid van deze oplossing en streeft ernaar om de wijzigingen nog voor het einde van het jaar door te voeren. Daarnaast wordt er nagedacht over effectievere handhaving en mogelijke gevolgen voor de dronesector.
De beoogde wijzigingen in Nederland sluiten aan bij praktijken in andere Europese landen en kunnen bijdragen aan een gelijker speelveld op Europees niveau.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner