Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

G4S

Traka ASSA ABLOY

Paraat

Intrasec

VAIBS

Centurion

Unii

PG Security Systems

Trigion

Connect Security

SmartSD

MOBOTIX

NetworxConnect

Advancis

CSL

Dero Security Products

Securitas

VEB

OSEC

Bydemes

Paxton

Alarm Meldnet

Seris

Aritech

Eagle Eye Networks

HID

Sequrix

SmartCell

Top Security

Secusoft

Bosch Security Systems

Multiwacht

Genetec

2N

IDIS

Kiwa

Lobeco

Avigilon Alta

Gold-IP

Network Optix

Nenova

Uniview

Alphatronics

VVNL

Milestone

Seagate

Eizo

BHVcertificaat.online

Ajax Systems

Distri Company

Masset Solutions

Akuvox

ASIS

EAL

Add Secure

Service Centrale Nederland

NIBHV

i-Pro

Oribi ID Solutions

SMC Alarmcentrale

SOBA

Hikvision

Hanwha Vision Europe

ASSA ABLOY

Crown Security Services

HD Security

Brivo

Regio Control Veldt

VideoGuard

VBN

CDVI

ADI

Optex

ARAS

Minister wil drones meer ruimte geven

18 april 2024
Redactie
06:16

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) onderzoekt manieren om gecontroleerde luchtruimen (CTR’s) van grote luchthavens in Nederland deels open te stellen voor dronevliegers in de Open categorie en om meer ruimte te bieden voor Specific-operators. Momenteel zijn deze CTR’s nog verboden terrein voor dronevluchten in de Open categorie, wat resulteert in duizenden illegale vluchten en handhavingsproblemen, aldus Dronewatch.

De huidige situatie wordt gekenmerkt door een overvloed aan no-flyzones op de dronekaart van Nederland, met name rond grote steden en luchthavens. Legaal vliegen in CTR’s is momenteel alleen mogelijk met een vergunning voor de Specific categorie, wat een tijdrovende en kostbare procedure is. Bovendien zorgt de wettelijke verplichting voor tweezijdig radiocontact bij vluchten van de Specific categorie voor extra belasting van de luchtverkeersleiding.

Het ministerie van IenW erkent de problemen en verkent opties om CTR’s deels open te stellen voor dronevliegers in de Open categorie en om meer ruimte te bieden aan de Specific categorie. Het ministerie streeft naar een oplossing die de Europese luchtverkeersregels (SERA) respecteert, maar tegelijkertijd meer flexibiliteit biedt voor dronevluchten in gecontroleerd luchtruim.

Verschillende zones
Een mogelijkheid is om de CTR’s op te delen in verschillende zones, waarbij de binnenste zones gereserveerd blijven voor Specific-operators en de buitenste zones toegankelijk worden voor dronevliegers in de Open categorie. Deze wijziging zou betekenen dat dronevliegers legaal boven steden als Amsterdam, Rotterdam en Maastricht kunnen vliegen, met inachtneming van alle geldende regels.
Het ministerie onderzoekt momenteel de juridische en technische haalbaarheid van deze oplossing en streeft ernaar om de wijzigingen nog voor het einde van het jaar door te voeren. Daarnaast wordt er nagedacht over effectievere handhaving en mogelijke gevolgen voor de dronesector.
De beoogde wijzigingen in Nederland sluiten aan bij praktijken in andere Europese landen en kunnen bijdragen aan een gelijker speelveld op Europees niveau.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Distri Company

Seagate

Videoguard

Aritech

SequriX

Wordt een partner