Nederland tweede op ranglijst winkeldiefstal in Europa
Winkeldiefstal in Nederland is met een percentage van 0,59% op de totale retailomzet de op één na hoogste in Europa. Toch is de totale derving, of het verlies door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten, in Nederland gedaald ten opzichte van vorig jaar.
Nederlandse retailers zagen in 2013 1,23% van hun omzet in rook opgaan door derving. Dat is een daling ten op zichte van vorig jaar, maar nog altijd hoger dan in buurlanden België (1,16%) en Duitsland (1,10%). In concrete cijfers gaat het hierbij om een inkomstenverlies van 1,09 miljard euro. Nederlandse retailers gebruikten daarnaast 0,81% of 723 miljoen euro van hun gezamenlijke omzet voor investeringen in winkel- en productbeveiliging. Winkelcriminaliteit en de investeringen in preventie kosten elk Nederlands huishouden 213 euro.
Deze cijfers slaan op een totaal omzetcijfer van 89,3 miljard euro in ons land (excl. btw). Dat is een stijging van 4% ten opzichte van de omzet in 2012. Dit becijferde The Smart Cube voor de 13e onafhankelijk wereldwijd onderzoek, gesponsord door Checkpoint Systems. In de studie lag dit keer zowel het aantal ondervraagde retailers als het aantal landen hoger dan de voorgaande jaren. Zo werden er in totaal maar liefst 222 wereldwijde retailers in 24 landen bevraagd, samen goed voor een omzet van 560,1 miljard euro.
Uit diepte-interviews met de vertegenwoordigers van de deelnemende retailers blijkt dat winkeldiefstal het vaakst gebeurt door mannen. Het grootste aandeel van de shoplifters in Nederland (31%) bevindt zich in de leeftijdscategorie 30 – 45 jaar.
Wereldwijd is de derving gedaald van 1,36% naar 1,29%. Echter is dit nog steeds goed voor een verlies van 96 miljard euro. Enkel Azië nam een stijging waar van 1,26% naar 1,28%. Uit een vergelijking van de continenten blijkt de derving in Europa (gemiddeld 1,13%) het laagst, in Noord-Amerika het hoogst (gemiddeld 1,48%). Internationaal scoort geen enkel land beter dan Noorwegen, dat slechts 0,83% verlies lijdt door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten. Japan en het Verenigd Koninkrijk volgen en staan beide laag op de globale ranglijst met 0,97%. Mexico nam de hoogste derving waar met 1,70%. In Europa zijn Finland (1,39% derving) en Spanje (1,36% derving) de slechtste leerlingen van de klas. Nederland sluit de Europese top 3 af met 1,23%.
Derving heeft verschillende oorzaken. De diefstalbarometer maakt een onderscheid tussen 4 categorieën: winkeldiefstal, diefstal door personeel, verlies ten gevolge van administratieve fouten en leveranciersfraude. Winkeldiefstal is zowel in Nederland als in haar rechtstreekse buurlanden de grootste schadepost binnen derving. Nederland staat samen met België en Portugal op een gedeelde 2e plaats in de ranking van Europese landen die het zwaarst getroffen zijn door shoplifting. Het aandeel van deze vorm van diefstal op de omzet van Nederlandse retailers is 0,59%. Enkel in Frankrijk ligt dit aandeel hoger: 0,64%.
Het personeel van Nederlandse retailers verdient dan weer een kleine tik op de vingers: met 0,32% op de omzet doen zij het slechter dan in 2012, maar wel beter dan buurlanden België en Duitsland.
Zes op de tien Europese retailers geven aan dat diefstal het hoogst is in de kerst- en eindejaarsperiode. Klanten die onvoldoende budget hebben voor kerstgeschenken, winkels met voorraadoverschotten en tijdelijke werknemers zijn de belangrijkste redenen voor dit fenomeen.
Nederlandse retailers gebruikten 0,81% of 723 miljoen euro van hun gezamenlijke omzet voor investeringen in winkel- en productbeveiliging. Dat is meer dan in België (0,71%).
Gevraagd naar de verschillende maatregelen die Europese retailers op dit moment nemen, zijn de meest voorkomende antwoorden: investeringen in beveiligingslabels, hard tags en antennes. 67% van de Nederlandse retailers meldt bovendien dat ze meer willen inzetten op bronbeveiligde producten. Dit betekent dat er een beveiliging is aangebracht tijdens de productie, geïntegreerd in het artikel of de verpakking. Dit is het meest efficiënt voor de winkelketen, omdat er op de werkvloer geen extra werkzaamheden nodig zijn, waardoor het winkelpersoneel zich kan focussen op de klanten. En het is effectief omdat het onzichtbaar is.