Nederlanders lijden hogere verliezen door online oplichting
Het afgelopen jaar zijn Nederlanders meer geld kwijtgeraakt aan online oplichting tijdens het winkelen, zo meldt betalingsverwerker Adyen. Volgens het bedrijf verloren mensen gemiddeld 394 euro per geval. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 220 euro die slachtoffers gemiddeld in 2022 verloren.
Adyen heeft onderzoek laten uitvoeren onder meer dan 38.000 consumenten uit verschillende landen, waaronder 2000 Nederlanders. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan vier op de tien Nederlandse consumenten ooit online zijn opgelicht. Als gevolg van het risico om slachtoffer te worden van oplichting voelt bijna een kwart van de mensen zich ook minder veilig tijdens het online winkelen dan tien jaar geleden, aldus de onderzoekers.
Detailhandel opgelicht
Naast consumenten zijn ook winkeliers ondervraagd in de studie, waarvan vijfhonderd uit Nederland. Volgens Adyen worden winkeliers vaker geconfronteerd met internetfraude. Ruim een op de drie retailers gaf aan dat ze het afgelopen jaar zijn opgelicht, waarbij ze in totaal meer dan 12,3 miljard euro verloren volgens het onderzoek.
Kunstmatige intelligentie (AI) kan winkeliers helpen bij het bestrijden van onlinecriminaliteit, stelt Adyen verder. Bijna vier op de tien winkeliers maakt al gebruik van AI om fraude sneller te kunnen detecteren.