Negen aanhoudingen na onderzoek bankhelpdeskfraude

De politie heeft negen aanhoudingen verricht naar aanleiding van een onderzoek door het cybercrimeteam van de Eenheden Rotterdam, Noord-Holland en Midden-Nederland. De verdachten zouden zich schuldig hebben gemaakt aan oplichting en witwassen en hebben daarbij mensen opgelicht door zich voor te doen als medewerker van de helpdesk van een bank.

Hoeveel slachtoffers de verdachten precies hebben gemaakt wordt verder onderzocht. Tot nu toe werd het negental aan meerdere aangiftes verbonden. De verdachten zijn vijf mannen en vier vrouwen in de leeftijd van 20 tot 27 jaar uit Almere, Amsterdam, Den Haag, en Huizen. Maandag 29 november is het Cyber Monday. Op deze dag zal de eerste pro-formazitting zijn.

Stelen voor status
Daders van dit soort vormen van oplichting kunnen rekening houden met serieuze (strafrechtelijke) gevolgen, dreigt de politie. Vaak doen ze zich voor de buitenwereld voor als succesvolle ondernemers. Echter blijkt dan dat ze al hun geld verdienen met het oplichten van vooral oudere mensen. Ook blijkt dat ze het buitgemaakte geld gebruiken om kleding te kopen of online te handelen. Teamchef Tanya Timmers van het Cybercrimeteam Rotterdam: “Door het kopen van luxe goederen, zoals designerkleding en sieraden, hebben deze jongeren online en voor de buitenwereld een bepaalde status. Intussen zijn hun woningen vervuild, stapelen de boetes zich op, of slapen ze in een stapelbedje met hun jongere broer.”

Doorzoekingen
Tijdens doorzoekingen van de woningen stuitte de politie op duizenden euro’s cash en cryptovaluta, designerkleding en auto’s. Daarnaast zijn er laptops, mobiele telefoons en andere gegevensdragers van de verdachten aangetroffen. Naast deze spullen nam het team ook crypto in beslag, want misdaad mag niet lonen. Het cybercrimeteam van de Eenheid Rotterdam is nog vol bezig met het onderzoek. In dit onderzoek stuurde het team dit bericht naar de contactpersonen van de verdachten die gedurende het onderzoek in beeld zijn gekomen.

Bankhelpdeskfraude
Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen tijd al veel, voornamelijk oudere, slachtoffers heeft gemaakt. De financiële en emotionele schade bij deze slachtoffers is groot. De oplichter belt soms met een vervalst nummer. Door een truc lijkt het dan in het scherm van de telefoon alsof de bank belt. Vervolgens vertelt de nepbankmedewerker dat de bankrekening van het slachtoffer gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op de rekening. De oplichter zal er op aandringen om het geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel weg gepind.
De politie krijgt elke maand meer dan 200 aangiften met individuele schadebedragen die oplopen tot duizenden euro’s per aangifte. Officier van Justitie Jacqueline Bonnes: “Niet alleen verliezen mensen vaak veel geld, maar ook voelen ze zich niet meer veilig. Ze weten gewoon niet meer wie ze nog wel kunnen vertrouwen. Daarom bestrijden we ook deze vorm van cybercrime en pakken we alles af.”

Deel dit artikel via: