Nieuwe aanpak interne fraude detailhandel
Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) heeft met goedkeuring van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) een nieuwe werkwijze ontwikkeld. Daarmee wordt ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen in de detailhandel.
Via het FAD bestrijden winkeliers gezamenlijk interne fraude. Jaarlijks kost interne fraude de detailhandel honderden miljoenen euro’s. Door de succesvolle vorm van zelfregulering van het FAD, wordt fraude steeds vaker aan de orde gesteld en beschermen winkeliers elkaar tegen bekende fraudeurs. Het aantal fraudeurs dat via het FAD werd herkend, verdubbelde in 2014 ten opzichte van 2013. Frauderende medewerkers in de detailhandel lopen een steeds grotere kans om tegen de lamp te lopen.
Nieuwe ontwikkelingen in de detailhandel hebben gezorgd voor andere winkelconcepten en nieuwe vormen van arbeidscontracten. Flexibele arbeidsrelaties, gedetacheerd personeel en ‘shop-in-shop’-constructies komen steeds vaker voor. Om ook in deze constructies interne fraude aan te kunnen pakken heeft stichting FAD een nieuw protocol ontwikkeld. Met het nieuwe protocol kunnen ook werknemers die zich schuldig maken aan fraude, maar geen directe arbeidsrelatie hebben, worden opgenomen in het Waarschuwingsregister, zegt Bert van Steeg, secretaris van het FAD.
De controle of een sollicitant is opgenomen in ons Waarschuwingsregister is steeds vaker standaard onderdeel van het P&O-proces. Screenen van potentiële winkelmedewerkers, voorlichting, het goede voorbeeld geven: deelname aan het Waarschuwingsregister heeft duidelijk een preventieve werking. Steeds vaker wordt interne fraude aan de orde gesteld.