Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

SOBA

Securitas

HID

SmartSD

Centurion

G4S

Seris

HD Security

ARAS

Secusoft

Hanwha Vision Europe

ASIS

Distri Company

Seagate

Paraat

Sequrix

Kidde Commercial

Genetec

Optex

Teletek

Traka ASSA ABLOY

ADI

Brivo

EAL

Regio Control Veldt

Trigion

MOBOTIX

Eizo

VGN Group

Akuvox

ASSA ABLOY

Bydemes

CDVI

Dero Security Products

Gold-IP

VAIBS

Paralax

Milestone

Oribi ID Solutions

Multiwacht

Masset

Ajax Systems

Alarm Meldnet

SmartCell

Paxton

Crown Security Services

IDIS

Nenova

OSEC

VBN

Service Centrale Nederland

SMC Alarmcentrale

VVNL

VisionPlatform.ai

CSL

Aritech

VEB

Unii

BHVcertificaat.online

Advancis

Eagle Eye Networks

Top Security

2N

Network Optix

Synguard

Add Secure

MPL

Uniview

VideoGuard

NIBHV

Connect Security

LUGN

Intrasec

Bosch Security Systems

Alphatronics

i-Pro

Lobeco

Hikvision

Nieuwe app helpt Rode Kruis bij registratie hulpvragen

13 juli 2023
Redactie
06:44

Vrijwilligers van het Nederlandse Rode Kruis ontwikkelden een applicatie om op eenvoudige en laagdrempelige wijze hulpvragen tijdens een evenement digitaal te registreren. Deze applicatie wordt voor het eerst gebruikt op de EHBO-posten van de Zwarte Cross, waar meer dan 200.000 bezoekers worden verwacht.

Met de nieuwe app beschikken zowel het Rode Kruis als eventorganisatoren altijd over een actueel beeld van het aantal en de aard van de hulpvragen. Zo kunnen ze de hulpverlening sneller opschalen en tijdig maatregelen treffen als dat nodig is. De ‘hulpvraag registratie-app’ is ontwikkeld op basis van het high-performance low-codeplatform van OutSystems. Vrijwillige ontwikkelaars van het Nederlandse Rode Kruis Digital Innovation Team bouwden de app met hulp van Transfer Solutions, OutSystems en Deloitte. Deze partijen hebben belangeloos hun krachten gebundeld in een low-code Center of Excellence, dat nauw samenwerkt met het Rode Kruis.

Continu inzicht in status hulpvragen
Doorgaans verwerken vrijwilligers van het Rode Kruis de hulpvragen op papier. Hierbij gaat het om kleine lichamelijke ongemakken, zoals een vervelende snee in een vinger of een blaar, tot medische noodgevallen zoals onwelwordingen. Op een event als de Zwarte Cross gaat het al snel om duizenden registraties. Tijdens de komende editie worden essentiële metadata, zoals het soort letsel en de locatie waar men dit heeft opgelopen, in de nieuwe hulpvragen registratie-app ingevoerd. Zo krijgen het Rode Kruis en de festivalorganisatie inzicht in de drukte op verschillende posten en kunnen zij de beschikbare vrijwilligers optimaal inzetten. Op die manier worden festivalbezoekers zo snel als mogelijk geholpen, zodat ze kunnen genieten van de Zwarte Cross.
Daarnaast helpt het nieuwe registratiesysteem om snel informatie te delen met veiligheidsdiensten als de ambulance of brandweer. Als bijvoorbeeld duidelijk wordt dat veel mensen last hebben van de warmte, kan er besloten worden op meer punten water uit te delen.

Low-code Center of Excellence
Een van de Rode Kruis-vrijwilligers is Wim Soutendijk, in het dagelijks leven teamleader backoffice development. Hij hoefde niet lang na te denken toen de vrijwilligersoproep voor het Rode Kruis Digital Innovation Team kwam. “Ik heb ervaring met het ontwikkelen van een registratie-applicatie, dus wilde ik graag meebouwen aan de app voor het rapporteren van hulpvragen. Via het Center of Excellence (CoE) heb ik met andere developers een training gevolgd en zo zijn we nu gecertificeerde OutSystems developers. Met dit low-code platform kunnen we snel, gericht en laagdrempelig nieuwe applicaties bouwen. Dat is fijn, omdat je het toch naast je baan doet.”

Rode Kruis richt zich op innovatie
Jan Veldhuis, Informatiemanager bij het Rode Kruis en verantwoordelijk voor het OutSystems CoE, roemt tevens het intuïtieve karakter van het low-code ontwikkelplatform. “Iedere medewerker in het veld kan hiermee werken. Welke smartphone je ook hebt. Daar komt bij dat apps eenvoudig aangepast kunnen worden, je kan de app dus continu verbeteren.”
“Het Rode Kruis staat altijd open voor nieuwe ontwikkelaars”, vervolgt Veldhuis. “Onze vrijwilligers prikken niet alleen blaren door, ze bouwen ook apps. We zijn blij met de ondersteuning van OutSystems en de andere partijen in het Center of Excellence, zodat we gericht applicaties kunnen ontwikkelen die waarde toevoegen aan al onze mensen in het veld.”

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

SequriX

Boon Edam

Wordt een partner