Nieuwe beveiligingseisen voor auto’s met ‘keyless entry’
In Nederland rijden inmiddels zo’n 900.000 auto’s rond, die zonder de sleutel te hanteren geopend en gestart kunnen worden. Minstens 800.000 daarvan kunnen met hetzelfde gemak worden gestolen of leeggeroofd, schrijft het AD. Nieuwe beveiligingseisen moeten daar verandering in brengen.
Veel verzekeraars zullen nieuwe auto’s alleen nog willen verzekeren als het ‘keyless entry’-systeem aan de nieuwe eisen voldoet. Die eisen moeten voorkomen dat dieven het signaal van de elektronische sleutel kunnen opvangen en kopiëren. En dat is nodig ook, want in 2019 werden zo’n 7.000 auto’s gestolen met een verzekerde waarde van rond de 100 miljoen euro. In veel gevallen gebeurde dat door het signaal van de sleutel te kopiëren. Relay Attack heet dat in vaktermen. Vooral jonge en dure modellen zijn favoriet bij de dieven, zoals de Toyota RAV4 en de 50.000 euro kostende C-HR. Van de laatste werden er tussen september 2019 en september 2020 bijna 200 gestolen. De auto’s gaan vermoedelijk naar Oost-Europa en Afrika en worden zelden of nooit teruggevonden.
Het sleutelsignaal wordt ook gebruikt om auto’s makkelijk te kunnen openen en leeg te halen. Spullen worden gestolen, maar vooral ook onderdelen, zoals sturen, airbags en navigatiesystemen. Zo verdwenen er in één jaar tijd achthonderd sturen uit Audi A3’s. Dat levert een schade op van 2000 euro.
Nieuwe eisen
De nieuwe eisen voor keyless entry-systemen moeten een einde maken aan de vele diefstallen. Ze zijn opgenomen in het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging, dat door veel verzekeraars wordt gehanteerd. Dit keurmerk stelde eerder al eisen aan alarmsystemen en voertuigvolgsystemen, maar ging tot dit jaar voorbij aan de kwetsbaarheid van keyless entry-systemen. Wil een nieuwe auto met keyless entry nu nog het keurmerk krijgen, dan zal onder andere de sleutel na vijf minuten automatisch in de slaapstand moeten springen, zodat het signaal niet meer opgevangen kan worden. Wat ook mag is een systeem in de auto dat het keyless signaal wegfiltert of de mogelijkheid om het keyless entry-systeem helemaal uit te schakelen. Verschillende fabrikanten, waaronder Audi, BMW, Citroën, Mercedes-Benz, Peugeot, Skoda, Toyota en Volkswagen hebben hun systemen inmiddels aangepast, zodat hun auto’s voldoen aan de nieuwe keurmerkeisen, die overigens voorlopig alleen in Nederland worden gebruikt.
Bewustwordingscampagne
Volgens de verzekeraars en het CCV is het diefstalprobleem hiermee nog niet definitief opgelost. In eerste instantie zal het aantal diefstallen geleidelijk gaan dalen, maar criminelen zullen weer nieuwe methodes bedenken om auto’s en onderdelen te stelen. Zo krijgen steeds meer auto’s een app in plaats van een sleutel. Er zal gezocht worden naar methoden om die app’s te hacken, wat destijds met de app van Tesla is gebeurd. Volgens de verzekeraars en het CCV begint beveiliging met bewustwording van de automobilisten. Daarom is een bewustwordingscampagne gestart. Ook kunnen autobezitters nu via de website autodiefstalcheck.nl nagaan in welke risicoklasse hun voertuig valt.