Beveiliging nieuws

Onze partners

Uniview

Dero Security Products

Regio Control Veldt

Multiwacht

Eizo

Bydemes

Trigion

CardAccess

Avigilon Alta

Crown Security Services

Bosch Security Systems

Securitas

Alarm Meldnet

Service Centrale Nederland

Akuvox

Nimo Dog Security

Advancis

IDIS

20face

SOBA

Kiwa

De Beveiligingsjurist

OSEC

CSL

RoSecure

NIBHV

Eagle Eye Networks

VAIBS

Brivo

Alphatronics

Hanwha Vision Europe

Add Secure

i-Pro

DZ Technologies

ADI

ASIS

HID

VEB

GFT

EAL

Seagate

VideoGuard

PG Security Systems

ASSA ABLOY

Traka ASSA ABLOY

Nimo Drone Security

Connect Security

Gold-IP

CDVI

Paxton

Centurion

ARAS

SmartCell

Unii

Oribi ID Solutions

SMC Alarmcentrale

Top Security

Hikvision

JMB Groep

G4S

Nenova

Seris

Lobeco

Sequrix

VBN

Paraat

Optex

NetworxConnect

VVNL

Milestone

Genetec

Ajax Systems

Explicate

Secusoft

SmartSD

BHVcertificaat.online

HD Security

2N

Masset Solutions

Nieuwe richtlijn oplichting in werking

10 januari 2012
Redactie
14:10

Per 1 januari is de nieuwe richtlijn oplichting in werking getreden. Deze is mede tot stand gekomen naar aanleiding van burgerfora in Rotterdam, Breda en Leeuwarden, in opdracht van de Landelijke Commissie Strafvordering.

Naar aanleiding van deze raadplegingen is in de nieuwe richtlijn oplichting niet opgenomen het onderscheid tussen direct contact (aan de deur) of niet (via internet), of de dader een bekende is of een vreemde en of het slachtoffer een persoon of bedrijf is. Wel zijn opgenomen als strafverhogende factor kwetsbare slachtoffers, meerdere slachtoffers, stelselmatige oplichting en professionele aanpak (bijv. met een website).

‘Een oplichter moet in zijn portemonnee getroffen worden’ was een veel gehoorde opmerking tijdens de burgerfora over oplichting. Een geldboete vonden de meeste deelnemers dan ook de beste straf. Naast de soort straf zijn burgers ook gevraagd naar factoren die het OM zou moeten meenemen bij het bepalen van de strafeis. Bij de casus waarbij de oplichter doelbewust op zoek ging naar oudere, kwetsbare slachtoffers werden duidelijk zwaardere straffen uitgedeeld: ‘Deze mensen hebben vaak een kleiner inkomen en zijn goedgeloviger, de oplichting komt daardoor extra hard aan.’ Er waren echter ook deelnemers die juist vonden dat de persoon van het slachtoffer niet uitmaakt: ‘een oplichting is een oplichting’.

Velen vonden dat het wel heel naïef is om geld te lenen via een advertentie op internet. Inmiddels moet iedereen wel bekend zijn met keurmerken waaraan je kunt zien of het om een betrouwbaar bedrijf gaat. Als het gaat om een oplichter die een bekende is van het slachtoffer geldt hetzelfde argument: het slachtoffer had beter moeten weten. Wel wordt het de dader zwaar aangerekend dat hij hiermee het vertrouwen beschaamt van zijn kennis.

Ook via internet zijn burgers om hun mening gevraagd. Ook hier was de algemene opinie dat het niet uit moet maken wie de dader is, een bekende of een vreemde. Evenmin mag uitmaken of er bij de oplichting sprake was van direct contact of niet (bijvoorbeeld aan de deur of via internet). Een kleine meerderheid vond dat het uitmaakt of het gaat om een professioneel georganiseerde oplichting.

Link: Nieuwe richtlijn oplichting

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner