Nieuwe toezichthouder heet Autoriteit Consument en Markt
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is de samenvoeging van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Consumentenautoriteit (CA).
Tot de samenvoeging is besloten om effectiviteit op het toezicht te vergroten en beter gebruik te kunnen maken van de beschikbare kennis en kunde op het gebied van markttoezicht.
Het kabinet heeft vrijdag ingestemd met het voorstel van minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. ‘Er is gekozen voor deze naam omdat het helder en duidelijk maakt waar de nieuwe toezichthouder voor staat: markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen’, aldus Verhagen.
De samenvoeging tot een toezichthouder verloopt via 2 wetstrajecten. Ten eerste de instellingswet waarin onder andere de onafhankelijkheid van de ACM wordt vastgelegd. Het streven is dat de ACM op 1 januari 2013 van start kan gaan. Ten tweede een materiële wet waarin de vereenvoudiging en stroomlijning van procedures en bevoegdheden zullen worden geregeld. Bij het opstellen hiervan wordt onder meer goed gekeken naar het waarborgen van consumentenbescherming en gedragstoezicht.