Beveiliging nieuws

Onze partners

Service Centrale Nederland

G4S

HD Security

Eagle Eye Networks

2N

Uniview

NetworxConnect

NIBHV

CDVI

SmartCell

Bydemes

SMC Alarmcentrale

VVNL

EAL

ASIS

Advancis

CardAccess

Regio Control Veldt

Paraat

Hanwha Vision Europe

VBN

VEB

Brivo

Explicate

VideoGuard

VAIBS

Gold-IP

SmartSD

Nenova

Seris

GFT

Akuvox

Ajax Systems

De Beveiligingsjurist

i-Pro

Add Secure

Nimo Drone Security

PG Security Systems

MPL

JMB Groep

Multiwacht

Unii

20face

Dahua

Bosch Security Systems

Genetec

Paxton

Crown Security Services

Avigilon Alta

CSL

Top Security

Trigion

Alphatronics

Sequrix

Hikvision

Dero Security Products

ARAS

Masset Solutions

Eizo

Seagate

HID

ADI

Centurion

Secusoft

ASSA ABLOY

Optex

SOBA

Traka ASSA ABLOY

RoSecure

Securitas

DZ Technologies

BHVcertificaat.online

Lobeco

Milestone

IDIS

Alarm Meldnet

OSEC

Kiwa

Oribi ID Solutions

Nimo Dog Security

Connect Security

Auto’s te hacken door gebrekkige beveiliging autosleutel

12 augustus 2015
Redactie
15:07

Miljoenen auto’s van de merken Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche, Bentley en Lamborghini zijn te hacken omdat de chip in de autosleutel en de code in de startonderbreker niet goed zijn geprogrammeerd.

auto sleutelHet betreft auto’s die uitgerust zijn met de Megamos Crypto chip. Onderzoekers van de Nijmeegse Radboud Universiteit achterhaalden de geheime beveiligingscode van de chip in de autosleutel. Er werden ontwerpfouten in ontdekt, waardoor er een veel slechtere beveiliging is gebruikt dan mogelijk. Daarnaast bleek dat de code in de startonderbreker niet goed is geprogrammeerd.

Publicatie heeft de Radboud Universiteit tonnen gekost, er is namelijk ruim twee jaar over geprocedeerd en onderhandeld met Volkswagen. De publicatie werd door de Britse rechter op last van de autofabrikant twee jaar geleden in de ban gedaan, het zou een handleiding zijn voor autodieven. Volgens de Radboud Universiteit bevat het omstreden artikel een wetenschappelijke analyse van het niveau van beveiliging van de Megamos-chip en is het zeker geen handleiding voor hackers.

Volkswagen ging uiteindelijk alsnog akkoord met publicatie, na het voorstel om één zin uit het oorspronkelijke artikel te verwijderen.
De ene zin bevat een expliciete beschrijving van een onderdeel van de berekeningen op de chip.

Volkswagen en de branchevereniging RAI erkennen tegen Nieuwsuur dat er een beveiligingsprobleem is. Directeur Wouter Verkerk van Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit stelt dat er in 2010 veertig miljoen euro schade was aan jonge auto’s van 0-3 jaar. In 2014 was dat honderd miljoen. En er is een duidelijke link te leggen met cyber crime. “Dat baseer ik enerzijds op politieonderzoek, anderzijds op het feit dat mensen beide sleutels nog hebben nadat de auto is gestolen”, zegt hij.

Mensen die een kwetsbare auto hebben, moeten zelf actie ondernemen. Door het aanbrengen van een extra startonderbreker of een stuurslot kunnen zij hun auto beter beveiligen. De kosten zijn wel voor de eigenaar van de auto.

 

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner