Fraudehelpdesk: WhatsApp-fraude bijna verviervoudigd

De Fraudehelpdesk heeft dit jaar al 9605 meldingen van WhatsApp-fraude ontvangen, zo maakt het AD bekend. Dat is bijna een verviervoudiging ten opzichte van heel 2019. 1154 mensen tuinden erin en verloren zo in totaal 3,3 miljoen euro.

Er wordt veel voor gewaarschuwd, maar omdat de criminelen steeds geraffineerdere en persoonlijkere aanvalsmethoden bedenken, trapt maar liefst 12 procent van de slachtoffers erin. De op het oog eenvoudigste methode is het bericht van een familielid of goede vriend met de mededeling dat de telefoon en de portemonnee zijn gestolen en dat het daarom een nieuw nummer heeft. Direct volgt de vraag of even snel geld overgemaakt kan worden. Naar een nieuwe rekening, want ook de bankpas is kwijt.

Trucje
De oplichters bereiden zich goed voor. Via sociale media achterhalen zij namen van familieleden of vrienden en nemen zelfs de schrijfstijl daarvan over. Soms bellen zij het familielid zelfs op om de stem op te nemen, voor het geval het beoogde slachtoffer ter controle belt naar het nieuwe telefoonnummer. Ook gebeurt het steeds vaker dat de fraudeurs het WhatsApp-account van hun slachtoffer overnemen. Dat gaat via een trucje dat misbruik maakt van de manier waarop een account aan een nieuw telefoonnummer gekoppeld kan worden. Vervolgens kunnen vanaf de echte WhatsApp-account berichten naar de contactpersonen worden gestuurd. Meestal gebeurt dit om geld te stelen, maar er kunnen ook andere motieven zijn. Zo werden afgelopen week twaalf ambtenaren van Buitenlandse Zaken slachtoffer van WhatsApp-fraude. Reden voor de overheid om een rijksbrede waarschuwing te verspreiden over deze nieuwe dreiging. De Fraudehelpdesk geeft tips ter bescherming tegen WhatsApp-fraude.

Gedeeld

Geef een reactie