Beveiliging nieuws

Onze partners

Uniview

Akuvox

Alphatronics

Advancis

Milestone

Multiwacht

Gold-IP

SOBA

DZ Technologies

2N

Explicate

VBN

G4S

IDIS

SmartCell

CSL

GFT

RoSecure

Genetec

Crown Security Services

De Beveiligingsjurist

Hanwha Vision Europe

i-Pro

SMC Alarmcentrale

Secusoft

Bydemes

EAL

Regio Control Veldt

Trigion

Oribi ID Solutions

JMB Groep

Eagle Eye Networks

HD Security

ASSA ABLOY

OSEC

Hikvision

VVNL

BHVcertificaat.online

Securitas

Paraat

Kiwa

Ajax Systems

HID

PG Security Systems

Avigilon Alta

Seris

Nenova

Centurion

VAIBS

Optex

Top Security

Unii

Lobeco

Connect Security

Brivo

NIBHV

CDVI

Alarm Meldnet

ARAS

Bosch Security Systems

Paxton

NetworxConnect

MPL

Service Centrale Nederland

VideoGuard

Masset Solutions

Add Secure

Traka ASSA ABLOY

ADI

Seagate

ASIS

VEB

Eizo

20face

Nimo Dog Security

CardAccess

Dero Security Products

Nimo Drone Security

Dahua

Sequrix

SmartSD

Hackers zetten op afstand verkeerslicht op groen

6 augustus 2020
Redactie
10:29

In Nederland komen op zo’n 1200 kruispunten slimme verkeerslichten. Als iemand met een bepaalde app op de telefoon nadert, gebeurt hetzelfde als wanneer een voetganger op de knop drukt. Hackers kunnen het trucje nu ook op afstand uitvoeren, vertellen zij tijdens de hackersconferentie Def Con.

Door het beveiligingslek in het systeem kunnen overigens geen gevaarlijke situaties ontstaan. Het is niet mogelijk om alle verkeerslichten tegelijk op groen te zetten. Wel kan het verkeer worden gehinderd, doordat verkeerslichten op rood springen, terwijl er geen kruisend verkeer is.
De onderzoekers Wesley Neelen en Rik van Duijn zijn van ICT-beveiligingsbedrijf Zolder. Wat volgens hen ontbreekt in het systeem is technologie die nagaat of een signaal werkelijk van een bepaalde locatie afkomstig is. Er wordt wel een koppeling gelegd tussen de locatie en de telefoon, maar het signaal is niet beveiligd waardoor het is na te bootsen.

Proef stopgezet
Het bedrijf dat de technologie ontwikkeld is op de hoogte gesteld en heeft de proef met de intelligente verkeerslichten voorlopig stopgezet, totdat een oplossing voor het beveiligingsprobleem is ontwikkeld. Voorlopig wordt alleen met testopstellingen gewerkt, maar die regelen wel daadwerkelijk het verkeer. De onderzoekers hebben zich alleen gericht op de app die bedoeld is om fietsers sneller groen licht te geven. Ze weten niet of hun methode ook bij andere voertuigen werkt en of dus bijvoorbeeld een politieauto kan worden gesimuleerd om altijd en overal groen licht te krijgen. Met hun bevindingen willen zij de overheid waarschuwen om bij de ontwikkeling van slimme technologie ook aan de beveiliging daarvan te denken.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner