Beveiliging nieuws

Onze partners

Akuvox

ASSA ABLOY

VBN

2N

De Beveiligingsjurist

Advancis

VAIBS

Avigilon Alta

i-Pro

Service Centrale Nederland

Paxton

DZ Technologies

Top Security

G4S

SmartSD

Secusoft

Milestone

Kiwa

Bydemes

SMC Alarmcentrale

Centurion

MPL

JMB Groep

Nimo Dog Security

ADI

CardAccess

Lobeco

GFT

HD Security

20face

Eizo

Gold-IP

Traka ASSA ABLOY

VEB

Paraat

ASIS

Nimo Drone Security

Trigion

NIBHV

Multiwacht

Dero Security Products

RoSecure

Alphatronics

Connect Security

NetworxConnect

PG Security Systems

HID

Dahua

Crown Security Services

SmartCell

OSEC

VideoGuard

Alarm Meldnet

Explicate

Brivo

Bosch Security Systems

Seagate

CDVI

CSL

SOBA

VVNL

Seris

ARAS

Unii

Oribi ID Solutions

Ajax Systems

EAL

Masset Solutions

Securitas

Add Secure

Nenova

Uniview

Eagle Eye Networks

Genetec

Hanwha Vision Europe

Regio Control Veldt

Sequrix

IDIS

Optex

Hikvision

BHVcertificaat.online

Hoorbaarheid van sirenes hulpvoertuigen onderzocht

30 januari 2020
Redactie
05:59

Welke factoren beïnvloeden de effectiviteit van geluidssignalen van voorrangsvoertuigen? Welke recente ontwikkelingen, zoals steeds beter geïsoleerde auto’s, spelen hierbij een rol? Uit het literatuuronderzoek van het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen blijkt dat er veel variabelen zijn die van invloed kunnen zijn.

In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen factoren die de effectiviteit van de geluidsbron beïnvloeden, factoren die van invloed zijn op de verspreiding van het geluid en factoren die het ontvangen ervan beïnvloeden.

Negatieve invloed
De onderzoekers concluderen dat de effectiviteit van het geluidssignaal sterk wordt bepaald door twee componenten: de hoorbaarheid en de lokaliseerbaarheid, waarop weer diverse factoren van invloed zijn. Er is een theoretisch optimum van het geluidssignaal dat is vastgelegd in wet- en regelgeving. In de praktijk blijkt echter dat vooral tijdens de verspreiding van het geluid diverse factoren de effectiviteit ervan beïnvloeden. Met name de geluidsdichtheid van moderne auto’s en het luisteren naar muziek of de radio hebben een negatieve invloed op de hoorbaarheid van geluidssignalen door automobilisten.

Geen ‘beste’ geluidssignaal
Waar mogelijk zijn in het onderzoek de prestaties van verschillende typen geluidssignalen met elkaar vergeleken. Deze vergelijking is niet compleet en kan ook niet als zodanig worden gezien om het ‘beste’ geluidssignaal aan te wijzen. Uit de vergelijking komt naar voren dat er niet één geluidssignaal is dat beter presteert dan andere geluidssignalen. Er treden per situatie verschillen op die ontstaan door fysieke en psychoakoestische factoren.

Beperking onderzoek
Het onderzoek richtte zich alleen op geluidssignalen, terwijl voorrangsvoertuigen in Nederland volgens de Nederlandse wetgeving gebruikmaken van zowel optische als geluidssignalen wanneer zij een dringende taak te vervullen hebben. Het kan zijn dat wanneer het geluidssignaal in mindere mate effectief is, optische signalen dit (deels) kunnen compenseren. Vervolgonderzoek kan wellicht duidelijkheid verschaffen over de samenhang tussen beide signalen.

Download Literatuuronderzoek effectiviteit geluidssignalen
Literatuuronderzoek effectiviteit geluidssignalen

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

MPL

Suricat

Seagate

Wordt een partner