Beveiliging nieuws

Onze partners

Alphatronics

VEB

CardAccess

Milestone

Ajax Systems

Seris

Koninklijke Oosterberg

Unii

Dahua

IDIS

Paraat

Bydemes

Optex

Paxton

Multiwacht

VAIBS

Sequrix

Alarm Meldnet

Bosch Security Systems

Securitas

NIBHV

Connect Security

JMB Groep

2N

De Beveiligingsjurist

ASIS

Eagle Eye Networks

EAL

BHVcertificaat.online

i-Pro

Akuvox

SmartSD

Uniview

Top Security

Service Centrale Nederland

SmartCell

ASSA ABLOY

Brivo

Seagate

SMC Alarmcentrale

Hikvision

Eizo

Crown Security Services

20face

Gold-IP

NetworxConnect

Add Secure

VVNL

Centurion

Regio Control Veldt

DZ Technologies

PG Security Systems

OSEC

RoSecure

Nimo Drone Security

GFT

Kiwa

Dero Security Products

CDVI

SOBA

ARAS

Oribi ID Solutions

HID

Explicate

HD Security

Lobeco

VideoGuard

VBN

ADI

Trigion

CSL

Nenova

Genetec

Masset Solutions

MPL

Nimo Dog Security

Avigilon Alta

G4S

Secusoft

Hanwha Vision Europe

Advancis

Traka ASSA ABLOY

Kwart van de Nederlanders slachtoffer internetfraude

28 augustus 2018
Redactie
06:24

Uit onderzoek in opdracht van de Fraudehelpdesk blijkt dat een op de vier Nederlanders de afgelopen jaren getroffen is door internetfraude of telefonische oplichting. Alles bij elkaar raakten de slachtoffers hierdoor 786 miljoen euro kwijt.

Tijdens het onderzoek gaf een op de vier mensen aan de afgelopen drie jaar te zijn opgelicht via internet of telefoon. Vooral via zogenoemde phishingmails. Die zorgen voor een schadepost van maar liefst 166 miljoen euro. Een andere succesvolle methode is dat criminelen zich voordoen als incassobureau. Dat kostte de slachtoffers in totaal 126 miljoen euro. Verder komt ransomware nog altijd op grote schaal voor. Slachtoffers betaalden in totaal 88 miljoen euro om de computer weer ‘van slot’ te krijgen. Dit alles voor zover de Fraudehelpdesk het kon nagaan. Er blijft naar verwachting ook veel criminaliteit verborgen, omdat mensen er geen melding van maken.

Sociale Media
Internetfraude is volgens de Fraudehelpdesk behoorlijk toegenomen. In 2014 werd nog maar één op de negen Nederlanders hier slachtoffer van. Nu dus één op de vier. Ook het aantal methodes neemt toe, zoals oplichting via Facebook, WhatsApp en andere sociale media. Dat werkt ongeveer hetzelfde als phishingmail. Mensen krijgen bijvoorbeeld bericht dat zij bij een bekende winkelketen een prijs hebben gewonnen en worden zo naar een door de criminelen nagemaakte website geleid, die bedoeld is om persoonsgegevens te ontfutselen. Internetfraude blijft volgens de Fraudehelpdesk populair vanwege de geringe risico’s die de criminelen lopen om vervolgd te worden.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner