Beveiliging nieuws

Onze partners

Traka ASSA ABLOY

Unii

Nimo Drone Security

Milestone

G4S

Lobeco

Hikvision

VAIBS

BHVcertificaat.online

VVNL

PG Security Systems

20face

EAL

Bosch Security Systems

Masset Solutions

Explicate

IDIS

Add Secure

Multiwacht

Kiwa

CDVI

Seagate

Ajax Systems

Connect Security

Securitas

HD Security

NetworxConnect

Secusoft

GFT

RoSecure

Oribi ID Solutions

Top Security

Centurion

ARAS

2N

CSL

Dahua

VBN

De Beveiligingsjurist

Alarm Meldnet

Akuvox

Paraat

Gold-IP

Trigion

DZ Technologies

i-Pro

Brivo

VEB

HID

Optex

NIBHV

JMB Groep

Crown Security Services

Dero Security Products

MPL

Eagle Eye Networks

SmartSD

SmartCell

Regio Control Veldt

OSEC

VideoGuard

Eizo

Sequrix

Uniview

Service Centrale Nederland

Nenova

Hanwha Vision Europe

Avigilon Alta

Seris

SMC Alarmcentrale

SOBA

Bydemes

ASSA ABLOY

Genetec

ADI

CardAccess

Advancis

Nimo Dog Security

Alphatronics

Paxton

ASIS

Luchtvaart veiliger geworden door 9/11

11 september 2021
Redactie
07:53

De eerste dagen na de aanslagen in de Verenigde Staten, precies 20 jaar geleden, nam Schiphol 60.000 nagelschaartjes in beslag. Dat zegt oud-directeur Gerlach Cerfontaine tegenover nu.nl. Het was volgens hem ‘schieten met hagel’, maar uiteindelijk is door alle extra maatregelen het vliegen wel een stuk veiliger geworden.

Cerfontaine was directeur van Schiphol toen op 11 september 2001 in de Verenigde Staten drie aanslagen met verkeersvliegtuigen werden gepleegd. Hij besefte meteen dat deze gebeurtenissen de luchtvaart radicaal zouden veranderen. Onmiddellijk werd de beveiliging tot een maximaal niveau opgeschroefd. En ook al zijn veel maatregelen inmiddels afgeschaald, de controle is er niet minder streng om geworden. Er is betere apparatuur gekomen, waardoor bijvoorbeeld niet meer de schoenen uitgetrokken hoeven te worden en vloeistoffen in de handbagage mogen blijven zitten.

Hele beveiliging veranderd
9/11 heeft volgens de oud-directeur van Schiphol de hele beveiliging op luchthavens veranderd. De beveiliging is vooral verder naar voren geschoven, hoewel die bij Schiphol nog niet aan de ‘buitenschil’ plaatsvindt, zoals bij sommige andere luchthavens. Dat zou het risico alleen maar verplaatsen, is de opvatting in Nederland. In plaats daarvan is profilering ingevoerd. Marechaussee en andere veiligheidsfunctionarissen observeren het publiek en handelen als zij afwijkend gedrag signaleren. Daarnaast vindt veel meer data-uitwisseling plaats tussen marechaussee, politie, Schiphol, luchtvaartmaatschappijen en andere betrokkenen. Vooral dat laatste heeft veel risico’s aan het licht gebracht, aldus Cerfontaine. Inmiddels investeert Schiphol in nieuwe scanapparatuur die het ongemak voor reizigers verder moet verkleinen, zonder dat concessies aan de veiligheid worden gedaan.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Suricat

MPL

Seagate

Wordt een partner