Beveiliging nieuws

Onze partners

NIBHV

HID

Hanwha Vision Europe

Dahua

Sequrix

BHVcertificaat.online

Centurion

Uniview

Seris

EAL

Alphatronics

Advancis

CSL

CDVI

Secusoft

Regio Control Veldt

Nenova

Unii

Gold-IP

Connect Security

ARAS

Genetec

Paxton

Kiwa

Milestone

HD Security

De Beveiligingsjurist

IDIS

ASIS

Eizo

Oribi ID Solutions

Dero Security Products

PG Security Systems

Multiwacht

Paraat

Nimo Dog Security

MPL

NetworxConnect

Traka ASSA ABLOY

Bydemes

Explicate

Top Security

Crown Security Services

Seagate

Securitas

JMB Groep

VVNL

Trigion

20face

Alarm Meldnet

Avigilon Alta

G4S

RoSecure

SmartCell

i-Pro

ADI

VBN

Brivo

VEB

DZ Technologies

Lobeco

Service Centrale Nederland

Hikvision

VideoGuard

Nimo Drone Security

SOBA

SmartSD

2N

GFT

Masset Solutions

Bosch Security Systems

SMC Alarmcentrale

VAIBS

CardAccess

Eagle Eye Networks

OSEC

Add Secure

Ajax Systems

Optex

ASSA ABLOY

Akuvox

Medische gegevens niet veilig bij coronatestlijn

17 september 2020
Redactie
07:24

Callcentermedewerkers van de coronatestlijn kunnen eenvoudig op zoek gaan naar gevoelige persoonsgegevens van mensen die zich hebben laten testen op het coronavirus. Dat maakt Nieuwsuur bekend, dat door enkele medewerkers getipt is.

De medewerkers zijn in dienst van callcenter Teleperformance en veelal geworven via de uitzendbureaus Olympia en YoungCapital. Zij werken in de regel thuis en krijgen van daaruit toegang tot het GGD-systeem voor het inplannen en bellen van mensen die getest worden op het coronavirus. Wie weten wil of de buurman zich heeft laten testen en wat de uitslag was, komt daar zo achter. Dan is ook meteen het bsn-nummer bekend, evenals andere gevoelige gegevens, zoals informatie over onderliggende ziektes. Meer dan een achternaam en geboortedatum is niet nodig.

Grote haast
Volgens de medewerkers is het callcenter met grote haast opgezet. Zij zeggen nauwelijks te zijn ingewerkt. Voor 10 euro bruto per uur moeten zij afspraken inplannen en mensen bellen die negatief getest zijn. Mensen met een positieve uitslag (besmet) worden door GGD-ers gebeld. Het gebruikte systeem is volgens de medewerkers vrij complex en snel uit de grond gestampt. Het zou veel kinderziektes en storingen hebben, waardoor de wachttijden opliepen. De medewerkers klagen er ook over dat zij geen training hebben gekregen in het voeren van moeilijke gesprekken. Zij krijgen soms heel angstige of heel boze mensen aan de telefoon en weten niet hoe zij daarmee moeten omgaan. Ook de privacy deugt niet. De medewerkers hebben wel een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen, maar daar zou lang niet iedereen zich aan houden. Collega’s wisselen regelmatig persoonsgegevens onderling uit, omdat zij vastlopen in hun werk. Er zouden wel controlemechanismen zijn om dat te ontdekken, maar die worden omzeild door screenshots via WhatsApp uit te wisselen. Sommige medewerkers hebben ook wel begrip voor de situatie. Er was eenvoudigweg geen tijd om een deugdelijk, door en door getest systeem op te zetten.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Seagate

MPL

Videoguard

Wordt een partner