Beveiliging nieuws

Onze partners

Seris

SmartCell

OSEC

VAIBS

Lobeco

Sequrix

Hanwha Vision Europe

Securitas

PG Security Systems

HID

Eagle Eye Networks

Advancis

Akuvox

VVNL

Oribi ID Solutions

i-Pro

Dero Security Products

G4S

Unii

ARAS

Explicate

Paraat

EAL

Eizo

SMC Alarmcentrale

Top Security

Multiwacht

De Beveiligingsjurist

HD Security

Alphatronics

Nimo Dog Security

Nimo Drone Security

Connect Security

SmartSD

NIBHV

GFT

Hikvision

VEB

Crown Security Services

ASSA ABLOY

CardAccess

Ajax Systems

IDIS

Masset Solutions

VBN

Secusoft

Seagate

Brivo

Dahua

Bydemes

ASIS

Service Centrale Nederland

CSL

Bosch Security Systems

MPL

Uniview

ADI

Add Secure

Milestone

Kiwa

CDVI

NetworxConnect

20face

Trigion

Traka ASSA ABLOY

Paxton

2N

Optex

RoSecure

VideoGuard

Regio Control Veldt

SOBA

JMB Groep

Centurion

BHVcertificaat.online

Avigilon Alta

Gold-IP

Nenova

Genetec

Alarm Meldnet

DZ Technologies

Meer boetes voor overtredingen op en rond spoorwegen

13 januari 2018
Redactie
06:43

De Telegraaf start vandaag een serie over wat incidentbestrijders bij ProRail zoal meemaken. Het blijkt onder andere dat overtreders steeds vaker worden beboet. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die nog oversteken, terwijl de spoorbomen al gesloten zijn.

Volgens cijfers die De Telegraaf van ProRail kreeg, steeg het afgelopen jaar het aantal door incidentenbestrijders uitgeschreven bekeuringen met zo’n 50 procent tot 1089. Het gaat vooral om het negeren van rood licht bij spoorwegovergangen (90 euro voor fietsers en 230 euro voor automobilisten). Maar ook tegen wandelen langs het spoor, koperdiefstal, vernielingen en agressie wordt vaker opgetreden. In 2017 werden 4529 incidenten gemeld, waarvoor de 150 incidentbestrijders moesten optreden. “Elke dag halen mensen de meest bizarre capriolen uit en dat zie je terug in de recente cijfers”, zegt manager Ron Koekebakker van ProRail Incidentenbestrijding in De Telegraaf. De beveiligers van ProRail gaan op incidenten af, maar voeren ook surveillances uit. Ze houden bijvoorbeeld een oogje in het zeil bij overwegen, waar geregeld mensen onder de slagbomen doorkruipen. Als ze dergelijke overtredingen constateren, mogen de meeste incidentbestrijders als buitengewoon opsporingsambtenaren een bekeuring uitdelen.”

Gekkigheid
De serie gaat niet alleen over kleine incidenten. De organisatie van Koekebakker treedt ook op als iemand zich voor de trein heeft gegooid, als passagiers uit een defecte trein moeten worden geëvacueerd en als een ontspoorde trein weer op de rails gezet moet worden. Ook het verhelpen van een lek in een wagon met gevaarlijke stoffen en het verwijderen van taken en bomen op het spoor behoren tot de werkzaamheden. In totaal beheren zij op deze wijze zo’n 7000 kilometer spoor. Mede dankzij de incidentbestrijders kon vorig jaar 90,5 procent van de treinen op tijd rijden. Als dat niet lukt, komt dat vaak door ‘gekkigheid’ langs het spoor, aldus Koekebakker.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

MPL

Suricat

Wordt een partner