Beveiliging nieuws

Onze partners

Avigilon Alta

RoSecure

EAL

Seagate

Optex

Gold-IP

GFT

Hikvision

Oribi ID Solutions

Connect Security

Alphatronics

Eizo

NIBHV

G4S

SOBA

Seris

ASSA ABLOY

VVNL

PG Security Systems

Unii

Dahua

Paxton

SMC Alarmcentrale

Eagle Eye Networks

Top Security

Service Centrale Nederland

Securitas

VAIBS

Paraat

Explicate

ASIS

CardAccess

DZ Technologies

BHVcertificaat.online

De Beveiligingsjurist

MPL

Alarm Meldnet

Genetec

CSL

i-Pro

Regio Control Veldt

JMB Groep

SmartSD

Uniview

Secusoft

Kiwa

20face

Multiwacht

Sequrix

Nimo Dog Security

SmartCell

OSEC

ARAS

Add Secure

Masset Solutions

Akuvox

Crown Security Services

ADI

HID

VEB

Nimo Drone Security

CDVI

NetworxConnect

IDIS

Dero Security Products

2N

Lobeco

Traka ASSA ABLOY

Brivo

Nenova

VideoGuard

Bosch Security Systems

Milestone

Ajax Systems

VBN

HD Security

Trigion

Centurion

Advancis

Bydemes

Hanwha Vision Europe

Rotterdamse haven heeft anticorruptieteam nodig

6 juni 2018
Redactie
06:49

Hiervoor pleit criminoloog en specialist op het gebied van corruptie en georganiseerde misdaad Cyrille Fijnaut vandaag in De Telegraaf. Hij vindt dat de corruptie in de Rotterdamse haven om een agressievere aanpak schreeuwt, zodat voorkomen kan worden dat tonnen aan drugs Nederland binnen kunnen komen.

Zowel douaniers als havenmedewerkers zijn het afgelopen anderhalf jaar betrapt op het leveren van diensten aan drugshandelaren. Op het moment houdt het Team Criminelen Inlichtingen (TCI) zich bezig met bestrijding van deze vorm van criminalitieit, maar dat is volgens Fijnaut niet toereikend. Hij pleit voor een soort inlichtingendienst die verdachte personen gaat observeren en aftappen. Dergelijke verdachte personen waren bijvoorbeeld Gerrit G. en Gertie V. Deze werden al jaren verdacht, voordat zij uiteindelijk konden worden aangehouden. Intussen hadden zij tonnen verdiend met het niet aan controles laten onderwerpen van containers waarin drugs zaten verstopt.

Gevoelig voor corruptie
De risico’s zijn volgens Fijnaut groot, omdat in de havens diverse mensen op strategische posities werken. Ook zou het gebeuren dat criminelen zelf bij de bedrijven infiltreren om transporten te kunnen beïnvloeden. Verder lijken criminelen goed op de hoogte te zijn van welke medewerkers een extra zakcentje goed kunnen gebruiken of die om andere redenen gevoelig zijn voor corruptie. Ook bij de opsporingsdiensten zijn er risico’s voor criminele inmenging. Volgens het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) waren er in de jaren 2012 tot en met 2016 tachtig zaken van corruptie waarbij een link was met de georganiseerde misdaad.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner