Beveiliging nieuws

Onze partners

ASIS

Sequrix

G4S

Secusoft

IDIS

Unii

Bydemes

Seagate

Oribi ID Solutions

NetworxConnect

Advancis

BHVcertificaat.online

Paraat

Alarm Meldnet

CSL

Explicate

CDVI

Hikvision

Akuvox

ARAS

Regio Control Veldt

Eizo

GFT

DZ Technologies

Milestone

Add Secure

Bosch Security Systems

SmartSD

ASSA ABLOY

Trigion

Top Security

HD Security

Hanwha Vision Europe

20face

Dero Security Products

HID

Centurion

CardAccess

VideoGuard

RoSecure

Connect Security

Nenova

SmartCell

Gold-IP

VAIBS

Kiwa

Optex

MPL

EAL

JMB Groep

Seris

SOBA

Brivo

VBN

Ajax Systems

Lobeco

Alphatronics

De Beveiligingsjurist

PG Security Systems

2N

Paxton

Avigilon Alta

Traka ASSA ABLOY

Dahua

Eagle Eye Networks

Uniview

Nimo Drone Security

VVNL

Masset Solutions

VEB

NIBHV

Multiwacht

Nimo Dog Security

Service Centrale Nederland

i-Pro

Securitas

ADI

Genetec

Crown Security Services

SMC Alarmcentrale

OSEC

Schiphol wil ‘subsidie’ voor beveiliging

8 februari 2017
Redactie
08:52

Europese luchthavens voeren een felle concurrentiestrijd. Schiphol zegt in het nadeel te zijn vanwege de hoge beveiligingskosten. Die hebben andere luchthavens ook, maar daar springt volgens Schiphol de overheid financieel bij, terwijl de Nederlandse regering de hand op de knip houdt.

De discussie speelt al lang en is nu weer aangezwengeld door VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer, die in De Telegraaf zijn beklag doet na een werkbezoek aan luchtvaartmaatschappij KLM. Volgens hem betaalt de overheid In de landen om ons heen een deel van de beveiligingskosten. “Een gelijk speelveld is essentieel om eerlijk te kunnen concurreren. De lasten voor een bedrijf als KLM moeten in lijn gebracht worden met die van concurrenten”, zegt De Boer tegen het ochtendblad. “Anders prijzen we onszelf uit de markt met te hoge beveiligingslasten of lokale belastingen. Dit moet anders.”

Haventarief
Volgens De Boer kan het haventarief voor Schiphol scherper worden als de overheid een deel van de beveiligingskosten betaalt. Dat maakt van onze nationale luchthaven een aantrekkelijkere bestemming, waardoor uiteindelijk weer geld terugvloeit naar de overheid. De luchtvaartmaatschappijen vinden het ook niet helemaal eerlijk zoals het in Nederland gaat, zegt De Boer. Voetbalclubs hoeven volgens hem geen cent te betalen voor hun beveiliging, terwijl de luchtvaart kampt met beveiligingskosten die de afgelopen jaren met 51 procent zijn gestegen.

282 miljoen euro
De luchtvaartmaatschappijen op Schiphol moeten jaarlijks in totaal 282 miljoen euro betalen voor de beveiliging. Op Frankfurt zijn de jaarlijkse kosten 182 miljoen en op Brussel 180 miljoen. Volgens cijfers van onderzoeksbureau SEO, kan je wat dat betreft beter een luchthaven in Turkije of het Midden-Oosten beginnen. Daar variëren de door de sector te betalen kosten van 0 tot 16 miljoen euro per jaar. De werkelijke kosten worden door de overheid gedragen. Een betere concurrentiepositie van Schiphol, zou 7000 grote bedrijven extra kunnen opleveren voor Nederland, stelt De Boer in De Telegraaf. “Met Schiphol heeft Nederland goud in handen om te zorgen dat vele van hen voor Nederland kiezen als ze naar Europa komen. De combinatie van de luchthaven en KLM met onder meer onze goede opgeleide bevolking zorgt voor een ijzersterk vestigingsklimaat.”

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

MPL

Wordt een partner