Schiphol zoekt systeem voor betere inzet beveiligers
Volgens ‘Up in the Sky’ is Schiphol op zoek naar een systeem dat helpt bij het plannen van de inzet van beveiligers. Hiervoor is in april een openbare marktconsultatie uitgeschreven. Het systeem is hard nodig, wegens de toenemende klachten over wachtrijen.
Niet alleen passagiers die urenlang moeten wachten zijn boos op Schiphol. Ook de luchtvaartmaatschappijen, met de KLM voorop, hebben aangegeven dat de huidige situatie niet langer acceptabel is. Volgens Schiphol is er voldoende capaciteit, maar wordt die niet optimaal benut. Daarom is men op zoek naar een oplossing daarvoor. Bedrijven die hierover ideeën hebben kunnen zich tot 16 mei bekendmaken bij de luchthaven. Het te leveren systeem moet inzicht geven in het benodigde aantal securitylanes, inclusief personele bezetting. Ook moet het de passagiersstromen in kaart kunnen brengen. Verder wil Schiphol inzicht krijgen in de verwachte wachttijden, de productiviteit en kosten. Daarnaast moet het de benodigde hoeveelheid beveiligers berekenen voor personeelsingangen, bagagescreening en ad hoc-beveiliging bij bouwwerkzaamheden. Verder wil Schiphol graag van bedrijven horen hoe hun oplossing voor de planning van beveiligers in het totaalplaatje van het management van luchthavenpersoneel past.
55 lanes
Sinds 2015 werkt Schiphol met gecentraliseerde controle van passagiers en handbagage in plaats van controle bij de gates. Dit had moeten zorgen voor een snellere doorstroming van passagiers. Vooral tijdens de afgelopen meivakantie werd duidelijk dat dit doel tot nu toe niet bereikt is. Ook de tijdelijke extra vertrekhal met zes security lanes hielp niet voldoende. Daarnaast heeft Schiphol vijftien lanes in vertrekhal 1, dertien in hal 2, veertien in hal 3 en vijf in hal 4. Op piekmomenten zouden volgens de luchthaven alle lanes in bedrijf zijn.