Beveiliging nieuws

Onze partners

Seagate

20face

Alarm Meldnet

SMC Alarmcentrale

HD Security

VEB

Nimo Drone Security

OSEC

Lobeco

Centurion

MPL

Paxton

Traka ASSA ABLOY

Hikvision

Sequrix

Nimo Dog Security

Gold-IP

Trigion

CDVI

Avigilon Alta

HID

Eizo

Connect Security

Oribi ID Solutions

SOBA

SmartCell

CSL

Eagle Eye Networks

ADI

IDIS

ARAS

Ajax Systems

Bydemes

Explicate

Milestone

Securitas

Paraat

NetworxConnect

RoSecure

Dahua

De Beveiligingsjurist

Regio Control Veldt

Brivo

Kiwa

Masset Solutions

ASSA ABLOY

Crown Security Services

Advancis

GFT

Top Security

Secusoft

VBN

Multiwacht

G4S

i-Pro

DZ Technologies

JMB Groep

ASIS

Unii

Alphatronics

VAIBS

VideoGuard

Bosch Security Systems

Add Secure

2N

Hanwha Vision Europe

BHVcertificaat.online

Seris

Optex

Uniview

Dero Security Products

VVNL

Genetec

EAL

CardAccess

Akuvox

PG Security Systems

Service Centrale Nederland

SmartSD

Nenova

NIBHV

Slimme auto’s makkelijk te hacken

2 februari 2017
Redactie
20:10

De moderne slimme auto kan relatief eenvoudig gehackt worden. Dit blijkt uit onderzoek door Herbert Leenstra van de Cyber Security Academy, die 9 februari afstudeert op dit onderwerp. Het ontwerp van de hedendaagse computers-op-wielen bevat volgens hem veel beveiligingslekken en fabrikanten doen daar weinig aan.

Een moderne auto zit vol elektronica en software voor het motormanagement, het navigatiesysteem en de geluidsinstallatie. Voor steeds meer technieken is een internetverbinding nodig. Dat biedt hackers de mogelijkheid om controle over het voertuig te krijgen, aldus Leenstra. Het gaat dan niet alleen om het openen van de deuren of het starten van de motor. Dat probleem is al langer bekend. Leenstra beschrijft in zijn onderzoek ‘Multi actor roadmap to improve cyber security of consumer used connected cars’ hoe twee hackers toegang kregen tot het ICT-systeem van een Jeep Cherokee. Zo konden ze de ruitenwissers, de remmen en zelfs het stuur bedienen, wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden.

Onderschat
Volgens de onderzoeker wordt deze problematiek door de hele autobranche onderschat. Er wordt volgens hem veel overlegd en gepraat, terwijl er intussen nauwelijks concrete afspraken komen. Het budget wordt liever aan luxe opties besteed dan aan een goed stuk ICT-beveiliging. Security is volgens Lenstra ook niet iets wat je erbij neemt, maar wat integraal onderdeel moet uitmaken van alle techniek in de auto. Het achterwege laten van de maatregelen kan op termijn duur uitvallen. Zo moest Jeep 1,4 miljoen auto’s terugroepen naar de fabriek om noodzakelijke beveiligingsmaatregelen door te voeren. Leenstra sluit niet uit dat fabrikanten op de hoogte zijn van de problemen, maar dat zij deze geheim houden om geen imagoverlies te lijden. Bijna iedereen kan volgens Leenstra auto’s hacken. Wie het nog niet weet, komt er wel via fora en congressen achter, waarschuwt hij. De onderzoeker komt ook met aanbevelingen. De belangrijkste is het scheiden van vitale en niet-vitale systemen, zodat het hacken van de geluidsinstallatie niet tot dodelijke ongelukken kan leiden.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

MPL

Wordt een partner