Beveiliging nieuws

Onze partners

Optex

VBN

RoSecure

Centurion

Connect Security

SMC Alarmcentrale

Uniview

Brivo

Regio Control Veldt

De Beveiligingsjurist

Top Security

Avigilon Alta

NetworxConnect

Ajax Systems

Crown Security Services

Masset Solutions

Milestone

HID

VEB

VVNL

Akuvox

Genetec

Traka ASSA ABLOY

Paraat

GFT

EAL

JMB Groep

Securitas

CDVI

Add Secure

Hikvision

BHVcertificaat.online

Dahua

Eagle Eye Networks

2N

SmartCell

ASIS

Service Centrale Nederland

HD Security

ASSA ABLOY

20face

Alphatronics

SmartSD

Nimo Dog Security

G4S

Lobeco

IDIS

Hanwha Vision Europe

ARAS

VideoGuard

Trigion

Sequrix

Seris

Explicate

Nimo Drone Security

Kiwa

Dero Security Products

ADI

Nenova

Advancis

OSEC

VAIBS

Bosch Security Systems

Eizo

SOBA

NIBHV

Paxton

Bydemes

Unii

Oribi ID Solutions

Secusoft

MPL

Seagate

Multiwacht

Alarm Meldnet

CSL

CardAccess

Gold-IP

i-Pro

PG Security Systems

DZ Technologies

Slimme mobiele camera’s tegen overlast op het spoor

22 november 2017
Redactie
19:25
In de strijd tegen overlast, vandalisme en vertragingen gaat ProRail delen van het spoor onder 24-uurs slim cameratoezicht plaatsen. Deze mobiele camera’s, die op basis van big data kunnen worden ingezet, zijn uitgerust met slimme software. Deze kan afwijkend, gevaarlijk en ongebruikelijke situaties op het spoor sneller en automatisch waarnemen.

Met deze mobiele camera’s gaat ProRail spoorlopers, vandalen, suïcidalen, spoorboomduikers en andere onbevoegden rond het spoor registreren en waar mogelijk aanpakken. Vanuit de speciaal ingerichte meldkamer is er 24 uur per dag zicht op tientallen stukken spoor in Nederland. De camera’s krijgen hun stroomtoevoer via zonnepanelen en zijn daardoor flexibel inzetbaar.

Slimme software
Op dit moment heeft ProRail meer dan 3500 camera’s op het spoor en in de stations. De beelden worden nu nog worden bekeken door medewerkers van de meldkamer. Wanneer zij iets vreemds constateren kan er worden ingegrepen. Deze waarneming gebeurt straks door de camera’s zelf. Daarmee wordt de pakkans vergroot en kunnen gevaarlijke en overlastgevende situaties worden voorkomen. Ook ziet de camera of er zaken op het spoor liggen of mensen zich ophouden langs het spoor die daar niet thuishoren. Aan de camera’s is geleerd hoe het spoor eruit hoort te zien en dat het systeem moet waarschuwen wanneer er iets afwijkends gebeurt.

Dag en nacht toezicht
Vanuit de meldkamer is er dag en nacht toezicht op tientallen ‘hotspots’ in het hele land met mobiele en vaste camera’s. Zodra de camera afwijkend gedrag signaleert, wordt de centralist in de meldkamer gewaarschuwd. De centralist kan dan contact opnemen met de hulpdiensten of stuurt de met GPS uitgeruste incidentenbestrijders erop af. Op onbevoegd lopen langs het spoor staat een boete van €140.

Meer maatregelen
De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in extra hekwerk en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

MPL

Wordt een partner