Beveiliging nieuws

Onze partners

Sequrix

Centurion

SmartSD

JMB Groep

VEB

Paxton

Hanwha Vision Europe

Securitas

Dero Security Products

Connect Security

VAIBS

Crown Security Services

Unii

Kiwa

EAL

Brivo

Optex

De Beveiligingsjurist

i-Pro

Seris

Top Security

VBN

IDIS

ADI

ASIS

NetworxConnect

VVNL

NIBHV

Advancis

ARAS

Regio Control Veldt

HD Security

Explicate

2N

GFT

Alarm Meldnet

Gold-IP

Service Centrale Nederland

ASSA ABLOY

Eagle Eye Networks

Multiwacht

BHVcertificaat.online

Masset Solutions

Ajax Systems

Akuvox

Eizo

SOBA

SMC Alarmcentrale

Nimo Drone Security

Bosch Security Systems

HID

G4S

Hikvision

PG Security Systems

Oribi ID Solutions

CardAccess

20face

Add Secure

Alphatronics

Milestone

Lobeco

OSEC

CSL

Genetec

Paraat

Nenova

Traka ASSA ABLOY

Trigion

CDVI

Seagate

DZ Technologies

Uniview

SmartCell

VideoGuard

Secusoft

Nimo Dog Security

Bydemes

Avigilon Alta

RoSecure

Streekvervoer wil ook deel veiligheidsbudget

17 februari 2016
Redactie
07:22

Staatssecretaris Dijksma heeft 10 miljoen euro uitgetrokken om geweld in het openbaar vervoer tegen te gaan. Bijna al dat geld gaat naar de NS. Dat vinden de streekvervoerders onacceptabel, zo meldt BNR Nieuwsradio.
De streekvervoerders willen volgens een brief die zij naar de staatssecretaris hebben gestuurd minimaal de helft van de 10 miljoen euro die zij heeft gereserveerd om het geweld in het openbaar vervoer terug te dringen. Zij zeggen dat de regionale bus- en treinvervoerders met net zoveel ernstige geweldsincidenten te maken hebben als de NS. Directeur OV Juul van Hout van Connexxion vertelt BNR Nieuwsradio dat er een hele lijst met incidenten in het streekvervoer is. “Dat is natuurlijk niet heel raar, al onze chauffeurs zijn rechtstreeks gekoppeld aan reizigers. De personen die overlast veroorzaken bij de NS, daar krijgen zij ook mee te maken.” Van Hout benadrukt wel blij te zijn met de 10 miljoen veiligheidssubsidie, maar vindt dat het geld anders verdeeld moet worden. Het was volgens hem weliswaar een incident bij de NS dat aanleiding was voor het extra geld, maar dat betekent niet dat ook al het geld naar de NS moet gaan.” De Connexxion-directeur vindt dat er veel meer naar het totale openbaar vervoer moet worden gekeken. “Het streekvervoer is niet hetzelfde als de NS, wij hebben op een andere manier geld hiervoor nodig. Zelf doen we al wat we kunnen, we trekken al gezamenlijk op met de politie in sommige regio’s, maar menselijk toezicht zou helpen. Alleen kost dat wel geld.”

Veiligheidsteams
De staatssecretaris denkt aan het oprichten van veiligheidsteams, maar daar heeft Connexxion al een succesvolle pilot mee gehad. Het aantal incidenten nam in die periode met 25 procent af. Helaas moest het initiatief worden gestaakt wegens gebrek aan geld. De streekvervoerder pleitte vorig jaar al om het domein van  buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) op te rekken, zodat die ook op de bus kunnen worden ingezet. Ook andere vervoerders vinden dat het geld beter verdeeld moet worden. “Die 10 miljoen is een goede stap, maar laten we dit dan ook landelijk oppikken, want die reizigers van de NS stappen vervolgens in bij Arriva”, zei woordvoerder Roos Zevenboom van dat bedrijf. Vandaag vergadert de Tweede Kamer over de veiligheid in het openbaar vervoer.

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner