Beveiliging nieuws

Onze partners

VideoGuard

Optex

Add Secure

Lobeco

Alarm Meldnet

ARAS

Kiwa

BHVcertificaat.online

ASSA ABLOY

ADI

SMC Alarmcentrale

EAL

Paxton

Hikvision

Alphatronics

Nimo Drone Security

Masset Solutions

Nimo Dog Security

JMB Groep

Connect Security

HID

OSEC

Hanwha Vision Europe

GFT

Advancis

ASIS

Regio Control Veldt

20face

Paraat

Dahua

SmartSD

Dero Security Products

Gold-IP

Genetec

DZ Technologies

Ajax Systems

Eizo

De Beveiligingsjurist

CSL

Akuvox

Explicate

G4S

HD Security

VAIBS

SmartCell

Bosch Security Systems

Multiwacht

PG Security Systems

Top Security

Unii

IDIS

Secusoft

Traka ASSA ABLOY

SOBA

VBN

Nenova

CDVI

NIBHV

VVNL

Sequrix

Securitas

RoSecure

Eagle Eye Networks

Seagate

Crown Security Services

VEB

Brivo

CardAccess

Bydemes

Centurion

Trigion

2N

MPL

Avigilon Alta

NetworxConnect

Seris

Oribi ID Solutions

i-Pro

Service Centrale Nederland

Uniview

Milestone

Vier van de tien winkeliers hebben last van agressie

7 oktober 2017
Redactie
07:21

Agressie op de winkelvloer is een veel voorkomend probleem. Vier op de tien winkeliers ervaren agressie en geweld op de winkelvloer. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Detailhandel Nederland in de aanloop naar de Week van de Veiligheid.

Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit van Detailhandel Nederland: “De resultaten uit het onderzoek zijn schokkend. Zoveel winkeliers en medewerkers die worden geconfronteerd met agressie. Het is echt een maatschappelijk probleem.”
Bij het onderzoek is ook gevraagd welke momenten aanleiding kunnen geven voor agressie. In 36 procent van de gevallen gebeurt het als ontevreden klanten komen klagen. Afhandeling van diefstal is goed voor 34 procent van de gevallen. En in 23 procent van de gevallen ontstaat agressie als een product niet meer verkrijgbaar is.

Babyvoeding
Van Steeg: ”De verkoop van babyvoeding is een voorbeeld van een product dat weer steeds vaker tot problemen leidt, door beperking van het aantal pakken dat kan worden verkocht.” Ook het doen van een leeftijdscheck wordt regelmatig genoemd als reden voor agressief gedrag.
Opvallend is dat één op de twaalf winkeliers wel eens een situatie heeft meegemaakt dat een klant iets op social media heeft geplaatst over een vervelende situatie in de winkel. Van Steeg: ”Dit is een zorgwekkende trend. Steeds vaker krijgen we uit onze achterban signalen dat sociale media oorzaak zijn van agressie en onveiligheid. Dat kan gaan om vloggers in of om de winkel, mensen die verhaal komen halen, of die een winkelier treiteren op sociale media. We adviseren winkeliers om hierover afspraken te maken in de huisregels van de winkel.”

Week van de Veiligheid
Het onderzoek is gedaan in de aanloop naar de Week van de Veiligheid. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor het voorbereiden van winkelmedewerkers op agressie en criminaliteit in aanloop naar de zogenaamde Donkere Dagen, de herfst en winterperiode waarin criminaliteit traditioneel stijgt. Het thema van de week is dan ook ‘Ben je voorbereid op criminaliteit?’
Uit de enquête blijkt dat één op de acht medewerkers grote onveiligheidsgevoelens heeft op de winkelvloer. Van Steeg: “Dat aantal vinden we nog veel te hoog. Gelukkig kunnen we veel doen om onze mensen voor te bereiden op onveilige situaties op de winkelvloer. We blijven dan ook investeren in training.”

Interactieve agressiemodule
Om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen heeft Detailhandel Nederland een interactieve agressiemodule ontwikkeld in samenwerking met het ministerie van Veiligheid & Justitie. Deze zal door minister van Veiligheid & Justitie Stef Blok worden gelanceerd tijdens de aftrap van de Week van de Veiligheid bij een Albert Heijn vestiging in Den Haag. Daar zal minister Blok ook een agressietraining bijwonen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

MPL

Videoguard

Suricat

Wordt een partner