Beveiliging nieuws

Onze partners

Nimo Drone Security

HD Security

Hanwha Vision Europe

DZ Technologies

HID

Koninklijke Oosterberg

RoSecure

Eagle Eye Networks

JMB Groep

VEB

IDIS

Ajax Systems

Genetec

CDVI

Seris

Akuvox

Regio Control Veldt

GFT

CSL

Uniview

Dahua

ADI

De Beveiligingsjurist

Paxton

NIBHV

Nimo Dog Security

PG Security Systems

Optex

Secusoft

ASIS

Centurion

ARAS

MPL

SOBA

OSEC

Service Centrale Nederland

Kiwa

Multiwacht

VAIBS

CardAccess

Crown Security Services

NetworxConnect

VideoGuard

Avigilon Alta

Milestone

Alarm Meldnet

Gold-IP

SMC Alarmcentrale

VBN

Oribi ID Solutions

Lobeco

i-Pro

Paraat

Dero Security Products

SmartCell

Advancis

Masset Solutions

Top Security

Unii

Seagate

Nenova

Alphatronics

2N

Bosch Security Systems

Brivo

ASSA ABLOY

VVNL

Explicate

Eizo

SmartSD

Bydemes

Connect Security

EAL

20face

Sequrix

Hikvision

Trigion

Traka ASSA ABLOY

Securitas

Add Secure

G4S

BHVcertificaat.online

Wie kan op overheidshulp rekenen bij een crisis?

4 december 2018
Redactie
06:30

De overheid gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers en biedt bij een crisis alleen hulp aan verminderd zelfredzamen. Maar wat wordt daaronder verstaan? Hoe ver reikt de verantwoordelijkheid van de overheid? Het lectoraat Crisisbeheersing van het IVF onderzocht het in opdracht van het Veiligheidsberaad.

Uit het onderzoek blijkt dat het lastig is om een eenduidig antwoord te geven op de vraag wie verminderd zelfredzaam is tijdens een crisis. Dit hangt van veel factoren af, zoals het type
crisis, de fase van een crisis, het sociale netwerk, de woonsituatie en de ondersteuning vanuit zorg en/of overheid. Ook kan iemand tijdelijk verminderd zelfredzaam zijn. De onderzoekers komen uit op twaalf verschillende categorieën van verminderd zelfredzamen. Bij elkaar geeft dat enkele miljoenen potentieel verminderd zelfredzamen, waarmee de overheid rekening zou kunnen/moeten houden.

Dagelijkse zorg is uitgangspunt
Hoewel het ondoenlijk is om voor al deze categorieën (vooraf) maatregelen te nemen, helpt de indeling wel om na te denken met welke specifieke groepen het zinvol is om vooraf contact te leggen. Verder moet de zorg voor verminderd zelfredzamen vooral in het dagelijkse en het normale gezocht worden. Iemand die bijvoorbeeld wekenlang niemand langs ziet komen, zal ook in een ramp zeer kwetsbaar zijn. Het heeft echter weinig zin om voor deze uitzonderlijke situatie zaken te regelen, als de dagelijkse situatie in feite problematisch is. Daarnaast pleiten de onderzoekers ervoor om de reguliere structuren ook in te zetten in bijzondere situaties, en daarover desgewenst vooraf afspraken te maken.

Risico- en crisiscommunicatie versterken
De risicocommunicatie – waar veiligheidsregio’s verantwoordelijk voor zijn – is tot nu toe (vooral) gericht op het versterken van de zelfredzame burgers en niet op het versterken van de verschillende categorieën verminderd zelfredzamen. De onderzoekers achten het belangrijk dat dit wel gedaan wordt, zodat ook verminderd zelfredzamen (waar mogelijk) voorbereid zijn wanneer er daadwerkelijk iets aan de hand is. Gemeenten en veiligheidsregio’s zijn wettelijk verplicht om te zorgen voor de crisiscommunicatie aan verminderd zelfredzamen. Nu zijn er nog verschillende categorieën verminderd zelfredzamen die zeer waarschijnlijk niet goed bereikt (kunnen) worden. Op dit punt moet duidelijk actie worden ondernomen richting groepen als doven en blinden en niet-Nederlands sprekenden.

Bron: IVF

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner