Beveiliging nieuws

Onze partners

Kiwa

Genetec

Add Secure

DZ Technologies

BHVcertificaat.online

Dahua

De Beveiligingsjurist

HID

SMC Alarmcentrale

PG Security Systems

Paxton

2N

NIBHV

Hikvision

CDVI

OSEC

SOBA

Bydemes

IDIS

Brivo

Masset Solutions

Avigilon Alta

Trigion

Nimo Drone Security

RoSecure

Traka ASSA ABLOY

Lobeco

SmartCell

Explicate

Optex

Bosch Security Systems

Ajax Systems

CSL

Milestone

Eizo

JMB Groep

20face

Paraat

VVNL

Dero Security Products

VideoGuard

EAL

GFT

Seris

VEB

G4S

Secusoft

Eagle Eye Networks

ADI

Nimo Dog Security

Service Centrale Nederland

Seagate

VAIBS

MPL

Crown Security Services

i-Pro

Oribi ID Solutions

ASSA ABLOY

Uniview

Unii

Hanwha Vision Europe

Multiwacht

Centurion

ASIS

HD Security

Securitas

Gold-IP

Alarm Meldnet

Connect Security

Sequrix

NetworxConnect

Nenova

Akuvox

VBN

Advancis

SmartSD

CardAccess

ARAS

Top Security

Regio Control Veldt

Alphatronics

Winkeliers zijn valse e-mails zat

19 december 2015
Redactie
08:16

Winkeliers en consumenten worden steeds vaker getroffen door fraude via email. Dagelijks staan er klanten in de winkel die een prijs komen ophalen of een waardebon willen verzilveren. Deze mensen zijn slachtoffer geworden van nepacties waarbij het logo en de naam van winkelketens worden misbruikt.

Detailhandel Nederland vraagt aandacht voor de toenemende internet_fraudhoeveelheid valse e-mails die in omloop zijn. Bert van Steeg, secretaris winkelcriminaliteit: ”Winkeliers hebben hier dagelijks mee te maken. En zowel de consument als de winkelier zijn slachtoffer. Het leidt tot onbegrip en discussie in de winkel.” Het probleem wordt steeds groter en een eenvoudige oplossing is op dit moment niet voorhanden. Van Steeg: ”Winkeliers doen er alles aan om dit soort wanpraktijken te voorkomen. Waar mogelijk worden juridische stappen ondernomen, maar dat is achteraf en vaak gaan de fraudeurs gewoon door onder een andere naam of via een ander webadres.”

Detailhandel Nederland roept consumenten op waakzaam te zijn en niet in te gaan op e-mails die men niet vertrouwt. Vaak wordt het beeldmerk van een winkelketen misbruikt, maar is aan de afzender van de email te zien dat het om fraude gaat. Soms worden klanten zelfs persoonlijk aangeschreven waardoor de mail echt lijkt. Detailhandel Nederland roept consumenten op niet op de links in de mail te klikken, mails uit de e-mailbox te verwijderen en de afzender te blokkeren. Op Fraudehelpdesk.nl worden consumenten geïnformeerd over recente voorbeelden. Bij twijfel kunnen consumenten altijd de website van de winkel raadplegen of contact opnemen met de klantenservice.

Detailhandel Nederland roept daarnaast de politie en toezichthouder ACM op om specifieke kennis te verzamelen en de aanpak van misbruik van beeldmerken te versterken. Bert van Steeg: ”We zien dat deze vorm van spam het vertrouwen tussen winkeliers en consumenten beschadigt. Fraudeurs komen er nu nog te makkelijk mee weg. Zij zien dat de pakkans laag is en daar wordt misbruik van gemaakt.”

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Seagate

MPL

Suricat

Wordt een partner