Beveiliging nieuws

Onze partners

ASIS

ADI

De Beveiligingsjurist

Alarm Meldnet

IDIS

Alphatronics

SmartSD

ARAS

PG Security Systems

Kiwa

VBN

BHVcertificaat.online

Seagate

RoSecure

Traka ASSA ABLOY

GFT

Trigion

Brivo

Hikvision

SmartCell

CardAccess

HD Security

DZ Technologies

CSL

Centurion

Nenova

Oribi ID Solutions

Add Secure

Eagle Eye Networks

Lobeco

Seris

Sequrix

VAIBS

Nimo Drone Security

i-Pro

Secusoft

Genetec

Regio Control Veldt

Nimo Dog Security

NetworxConnect

Multiwacht

Top Security

Advancis

G4S

Akuvox

Bosch Security Systems

SMC Alarmcentrale

Securitas

Dero Security Products

Hanwha Vision Europe

OSEC

CDVI

Avigilon Alta

Masset Solutions

Service Centrale Nederland

Paraat

Explicate

Ajax Systems

Eizo

2N

Connect Security

Unii

ASSA ABLOY

VVNL

VEB

EAL

Uniview

JMB Groep

Milestone

20face

HID

Bydemes

Crown Security Services

Gold-IP

SOBA

Optex

VideoGuard

NIBHV

Paxton

Nog veel fraude met kilometerstanden

17 november 2016
Redactie
06:54

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) waarschuwt dat er nog steeds op grote schaal wordt gesjoemeld met kilometerstanden van gebruikte auto’s. De teller is weliswaar niet meer met een boormachine terug te draaien, maar daar hebben criminelen allang iets op gevonden.

Volgens het Algemeen Dagblad worden autokopers per jaar voor 160 miljoen euro opgelicht omdat ze een prijs betalen voor een gebruikte auto die in werkelijkheid veel meer kilometers heeft gelopen dan op de teller staat. Alleen al bij Duitse auto’s zou met een derde van het totaal zijn geknoeid. Dit gebeurt door de digitale tellers van de auto’s te hacken. Dat zou bij 2 procent van alle tweedehands auto’s gebeuren. Hackers, die volgens het AD via Google zijn te vinden, doen dat voor een paar tientjes en meer dan een kwartier hebben ze doorgaans niet nodig.
Volgens Hans van Geenhuizen van de RDW rijden er 163.000 auto’s rond waarmee gefraudeerd is. Vroeger was het overigens nog veel erger. Mechanische tellers waren makkelijk terug te draaien en dat was bovendien niet strafbaar. Tegenwoordig is het wel verboden.
Wie niet opgelicht wil worden doet er goed aan een tellerrapport op te vragen bij de koper. Voorheen heette dat de Nationale Auto Pas. Hierop staan de kilometerstanden die garages bij onderhoud doorgeven aan de RDW. Dit is volgens de dienst ook in het belang van de veiligheid. Want essentiële onderdelen kunnen aan vervanging toe zijn, terwijl dat niet uit de valse tellerstand is af te leiden. Wie auto’s uit het buitenland importeert, loopt altijd risico. Want door worden geen tellerrapporten verstrekt.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner