Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VBN

VVNL

SmartSD

Nenova

SOBA

Seris

Eizo

SMC Alarmcentrale

Gold-IP

Top Security

OSEC

NIBHV

LUGN

Ajax Systems

Van Dusseldorp Training

HID

Lobeco

ARAS

Hanwha Vision Europe

Advancis

Eagle Eye Networks

Securitas

Masset

Alarm Meldnet

Aritech

Milestone

ASSA ABLOY

BHVcertificaat.online

Connect Security

Add Secure

i-Pro

Multiwacht Security

Unii

Akuvox

VAIBS

Centurion

ADI

Regio Control Veldt

Traka ASSA ABLOY

2N

OpenEye

Network Optix

Bydemes

Bosch Security Systems

Service Centrale Nederland

ASIS

Paralax

HD Security

Alphatronics

VGN Group

Secusoft

Synguard

VEB

Sequrix

MOBOTIX

Uniview

Hikvision

Brivo

VisionPlatform.ai

Distri Company

SmartCell

Kidde Commercial

MPL

Intrasec

IDIS

Seagate

Optex

Genetec

Paxton

Teletek

Crown Security Services

CDVI

Paraat

G4S

Trigion

Nog veel fraude met kilometerstanden

17 november 2016
Redactie
06:54

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) waarschuwt dat er nog steeds op grote schaal wordt gesjoemeld met kilometerstanden van gebruikte auto’s. De teller is weliswaar niet meer met een boormachine terug te draaien, maar daar hebben criminelen allang iets op gevonden.

Volgens het Algemeen Dagblad worden autokopers per jaar voor 160 miljoen euro opgelicht omdat ze een prijs betalen voor een gebruikte auto die in werkelijkheid veel meer kilometers heeft gelopen dan op de teller staat. Alleen al bij Duitse auto’s zou met een derde van het totaal zijn geknoeid. Dit gebeurt door de digitale tellers van de auto’s te hacken. Dat zou bij 2 procent van alle tweedehands auto’s gebeuren. Hackers, die volgens het AD via Google zijn te vinden, doen dat voor een paar tientjes en meer dan een kwartier hebben ze doorgaans niet nodig.
Volgens Hans van Geenhuizen van de RDW rijden er 163.000 auto’s rond waarmee gefraudeerd is. Vroeger was het overigens nog veel erger. Mechanische tellers waren makkelijk terug te draaien en dat was bovendien niet strafbaar. Tegenwoordig is het wel verboden.
Wie niet opgelicht wil worden doet er goed aan een tellerrapport op te vragen bij de koper. Voorheen heette dat de Nationale Auto Pas. Hierop staan de kilometerstanden die garages bij onderhoud doorgeven aan de RDW. Dit is volgens de dienst ook in het belang van de veiligheid. Want essentiële onderdelen kunnen aan vervanging toe zijn, terwijl dat niet uit de valse tellerstand is af te leiden. Wie auto’s uit het buitenland importeert, loopt altijd risico. Want door worden geen tellerrapporten verstrekt.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Distri Company

Seagate

Boon Edam

Wordt een partner