Ondanks beperkte kennis regelt men online veiligheid liever zelf
Slechts één op de drie Nederlanders voelt zich echt veilig online. Gevoelens van onveiligheid worden vooral veroorzaakt door zaken zoals hacken, phishing en identiteitsdiefstal. Slechts een kwart geeft aan zelf voldoende technische kennis te hebben om de online veiligheid te waarborgen. Toch blijkt dat Nederlanders graag zelf controle houden over hun online veiligheid.
Dat blijkt uit Online Veiligheidsmonitor 2023 van KPN en ESET uitgevoerd door Blauw Research naar de ervaringen en behoeften van consumenten met betrekking tot online veiligheid. Gemiddeld beoordeelt de consument de online veiligheid met een 6,9. Ouderen voelen zich online veiliger. Bij jongeren speelt het sociale component van online veiligheid vaker een rol. Zij ervaren dan ook vaker een gevoel van online onveiligheid door scamming en cyberpesten.
Slimme apparaten
“Vorige week nog meldde de NCTV dat cyberdreigingen op 1 staat als grootste zorg voor alle Nederlanders. Dat zien we ook in dit onderzoek bevestigd“, zegt Dave Maasland, CEO van ESET Nederland. “We zijn steeds meer digitaal verbonden en het aantal slimme apparaten in huis heeft een vlucht genomen, het voelt voor ons als een missie om ervoor te zorgen dat we ons echt veilig online voelen. Nieuwe tijden vragen om nieuwe oplossingen, en dat is precies wat we hier samen met KPN aanpakken.”
Veiligheid boven gemak
De KPN-ESET Online Veiligheidsmonitor 2023 laat zien dat bijna twee derde van de Nederlanders van 18 jaar en ouder online veiligheid belangrijker vindt dan online gemak. Dit blijkt ook uit de voorkeur voor browsen en de bereidheid om online persoonsgegevens te delen. Meer dan acht op de tien Nederlanders geven de voorkeur aan het gebruik van een browser die gevaarlijke websites blokkeert, zelfs als dit betekent dat ze minder vrij websites kunnen bezoeken. Acht op de tien Nederlanders delen bij voorkeur nooit hun persoonlijke gegevens online, waarbij ze accepteren dat dit kan resulteren in beperkingen voor het gebruik van online diensten. “Het is voor consumenten vaak balanceren tussen gemak en veiligheid”, licht Gijs Isbouts van KPN Veilig toe. “Nieuwe online diensten en producten maken het leven makkelijker, maar we gaan er vaak aan voorbij dat we hierdoor ook kwetsbaarder worden. Kijk maar naar de smart tv, slimme lampen of een slimme (energie)meter, ze zijn allemaal verbonden met internet en dragen bij aan ons gebruiksgemak en helaas niet, zo toont dit onderzoek, aan ons gevoel van online veiligheid.”
Zelf de controle
Het gevoel van online onveiligheid wordt mogelijk versterkt door beperkte technische kennis. Slechts een kwart van de Nederlanders geeft namelijk aan voldoende technische kennis te hebben voor het waarborgen van hun eigen online veiligheid. Slechts een kwart van de Nederlanders wil hun online veiligheid volledig laten beheren door een externe partij. Liever regelen ze hun online veiligheid zelf, zodat ze ook zelf in controle zijn hierover. Als er beveiligingsproblemen zijn wordt de overgrote meerderheid ook het liefst direct op de hoogte gebracht, ook als de problemen al zijn opgelost.
Vooral ouders met thuiswonende kinderen hebben behoefte om controle te hebben over de online veiligheid van hun kinderen om hen te beschermen tegen de gevaren van het internet. Vier op de tien ouders hebben het gevoel te weinig controle te hebben over de online veiligheid van hun kinderen. “Het is voor ouders ook erg lastig te bepalen wat je kind te zien krijgt of waar het op klikt, het is onmogelijk om dit op elk apparaat en op elk moment in de gaten te houden”, weet Dave van ESET. “Toch zijn er middelen die gevaar al bij de bron kunnen uitsluiten.”