Beveiliging nieuws

Onze partners

Akuvox

GFT

Nenova

20face

Regio Control Veldt

Seris

Paraat

VBN

Centurion

Traka ASSA ABLOY

Seagate

IDIS

Connect Security

OSEC

Lobeco

Kiwa

Crown Security Services

CDVI

Eagle Eye Networks

2N

SMC Alarmcentrale

Explicate

Paxton

SmartSD

CSL

VideoGuard

SOBA

Nimo Dog Security

Securitas

PG Security Systems

Ajax Systems

HID

BHVcertificaat.online

JMB Groep

NIBHV

Alphatronics

Eizo

HD Security

SmartCell

Brivo

NetworxConnect

Uniview

Hanwha Vision Europe

Trigion

VAIBS

Top Security

Multiwacht

Nimo Drone Security

RoSecure

Secusoft

VVNL

Unii

ASIS

De Beveiligingsjurist

Milestone

Alarm Meldnet

Bydemes

Gold-IP

EAL

Add Secure

Bosch Security Systems

Advancis

Masset Solutions

Genetec

G4S

ARAS

Sequrix

Optex

VEB

i-Pro

ASSA ABLOY

Dero Security Products

Avigilon Alta

MPL

CardAccess

Service Centrale Nederland

ADI

Hikvision

DZ Technologies

Oribi ID Solutions

Onkundige automobilisten brengen hulpdiensten in gevaar

3 juni 2018
Redactie
06:16

Chauffeurs van brandweer-, politieauto’s en ambulances maken vaak de gevaarlijkste capriolen mee als automobilisten hen op onhandige wijze de vrije baan willen geven. Zij willen dat het kabinet hier iets aan gaat doen, bijvoorbeeld door het rijexamen uit te breiden met gedrag bij nadering van hulpvoertuigen.

Op RTL Nieuws was zaterdagavond te zien welke gevaarlijke stunts automobilisten soms uithalen als zij in hun achteruitkijkspiegel een ambulance met zwaailicht en sirene zien naderen. Maar er zijn ook weggebruikers die zich er niets van aantrekken, waardoor de hulpdienst vertraging oploopt. Daarom doen de Nederlandse politiebond, de academie voor ambulancezorg, de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers, brandweerlieden aangesloten bij FNV en het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van hulpverleners nu een oproep aan de overheid om een verplicht onderdeel aan het rijexamen toe te voegen en te zorgen voor een voorlichtingscampagne.

Regels niet eenvoudig
Regelmatig gebeuren er ongelukken met hulpvoertuigen, doordat automobilisten niet of verkeerd op sirenes en zwaailichten reageren. In 2015 gebeurde dit dertig keer, meestal op kruispunten in de bebouwde kom. De regels zijn ook niet altijd eenvoudig. Iedereen weet wel dat een hulpvoertuig dat signalen voert altijd voorrang verleend moet worden, maar hoe zit het op de snelweg? Meestal zal het hulpvoertuig links blijven rijden, maar als er een file is wordt over de vluchtstrook gereden en als er geen vluchtstrook is of als deze als spitsstrook wordt gebruikt, zal het hulpvoertuig tussen de meest linkse rijstrook en de rijstrook daarnaast gaan rijden. Automobilisten op deze rijstroken worden dan geacht zo links, respectievelijk rechts mogelijk te gaan rijden, zodat het hulpvoertuig er tussendoor kan. Dat weet echter lang niet iedereen, wat tot grote vertraging van het hulpvoertuig leidt.

Voorlichtingscampagne
De overheid is in het oosten van Nederland inmiddels begonnen met een voorlichtingscampagne. Als deze succesvol blijkt, wordt de campagne in heel Nederland gehouden. Doel is het bekend maken van de regels rond de voorrangsvoertuigen. Voor wie die nog niet kent:

  • Ga aan de kant op de rotonde: Rijdt u op een rotonde, blijf dan op die rotonde totdat het hulpverleningsvoertuig de rotonde heeft verlaten. Vervolg daarna uw weg zoals gepland.
  • Laat een rijstrook vrij: Als een rijstrook vrij is, laat deze dan ook vrij.
  • Houd afstand van uw voorganger: Zo kunt u ruimte maken voor het hulpverleningsvoertuig om tijdens het inhalen in te voegen.
  • Laat de vluchtstrook vrij voor het hulpverleningsvoertuig.
  • Houd u aan de maximum snelheid. Ga niet heel hard rijden om het voorrangsvoertuig niet te belemmeren en rijd niet de berm in. Wijk alleen uit als dat verantwoord is.
Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

MPL

Suricat

Wordt een partner