Online fraude zorgde in 2022 al voor 21 miljoen euro schade

In de eerste helft van dit jaar ontving de Fraudehelpdesk 18.738 meldingen van online fraude. Gedupeerden raakten daarbij volgens eigen opgave in totaal zo’n 21 miljoen euro kwijt, zo blijkt uit cijfers die nu.nl heeft opgevraagd. De grootste schade werd geleden door bedrijven, onder andere door CEO-fraude.

Ten opzichte van het eerste half jaar van 2021 steeg het totale schadebedrag met 2,5 miljoen euro. Een vorm van fraude die sterk toenam ging via de telefoon. Mensen worden gebeld vanaf een Nederlands nummer en horen dan een bandje waarop in het Engels staat dat zij worden gezocht door de politie of het Ministerie van Justitie. Wie niet meteen de verbinding verbreekt wordt doorverbonden met iemand die zich als agent voordoet en die opdracht geeft om geld over te maken. Dit soort fraude valt in een categorie die 7.020 meldingen opleverde. Op de tweede plaats staat cybercrime met 2.542 meldingen. Dat waren er 1259 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. In de categorieën identiteitsfraude en webwinkelfraude kwamen respectievelijk 2.505 en 2.539 meldingen binnen. 2.137 mensen raakten in totaal 482.962 euro kwijt aan webwinkelfraude, waarbij mensen bijvoorbeeld via e-mails naar een nagemaakte website van een gerenommeerde webwinkel worden geleid.

CEO-fraude
Bedrijven melden doorgaans grotere schades. De eerste helft van 2022 ging het om een totaalbedrag van 7.240.000 euro. In veel gevallen ging het om CEO-fraude, waarbij een boekhouder via een nep-mail van zijn directeur wordt gevraagd geld over te maken. Ook werd in totaal 1,6 miljoen euro betaald aan oplichters die zich voordeden als een bank of Europol.
De stijging was opmerkelijk omdat het meldformulier van de Fraudehelpdesk nog maar 7.677 keer gebruikt werd in plaats van de 39.811 keer in de eerste helft van 2021. Dat zou komen omdat vanwege de AVG zoveel persoonsgegevens ingevuld moeten worden, dat mensen afhaken of de telefoon pakken.

Deel dit artikel via: