Onveilige situaties Schiphol vaak onder tapijt geschoven

Hoewel Schiphol volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een veilige luchthaven is, zijn er ook de nodige gebreken op veiligheidsgebied. Uit de Staat van Schiphol 2022 blijkt dat regelmatig voorschriften worden genegeerd, waardoor de veiligheid op zowel de grond als in de lucht in het geding komt.
Medewerkers van Schiphol kennen de problemen, maar melden ongelukken vaak niet omdat ze dan van het kastje naar de muur worden gestuurd. Bovendien is er angst voor schorsing, ontslag of het mislopen van promotie. Tijdens de inspecties constateerde de ILT onder andere geblokkeerde brandblussers, het parkeren van karretjes op verboden plaatsen, het rijden binnen de afbakening van een vliegtuig en het onnodig aan laten staan van hulpmotoren. Veel fouten zijn te wijten aan de constante hoge werkdruk.
Verantwoordelijkheid
Voor de veiligheid in de grondafhandeling zijn de grondafhandelingsbedrijven, Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk verantwoordelijk. De ILT zegt vaker te zullen handhaven om het aantal onveilige situaties terug te dringen. Waar nodig zal de grondafhandeling van een vliegtuig stil worden gelegd. Vakbond FNV zegt tegenover NH Nieuws geschrokken te zijn van de onveilige situaties op Schiphol. De bond pleit al jaren voor betere werkomstandigheden op de luchthaven. Alleen dan is het werk veiliger te maken, aldus een woordvoerder.
De Staat van Schiphol 2022 is dinsdag naar de Tweede Kamer gestuurd door minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.