Beveiliging nieuws

Onze partners

Service Centrale Nederland

SmartSD

Gold-IP

Nimo Dog Security

Trigion

Crown Security Services

Bosch Security Systems

Oribi ID Solutions

Traka ASSA ABLOY

De Beveiligingsjurist

NetworxConnect

OSEC

Hikvision

Lobeco

ASSA ABLOY

Securitas

CSL

Seris

HD Security

NIBHV

Eizo

VEB

Unii

SmartCell

BHVcertificaat.online

CDVI

Hanwha Vision Europe

Top Security

ASIS

ADI

Eagle Eye Networks

Ajax Systems

Secusoft

Connect Security

VBN

Dero Security Products

Paraat

Alphatronics

VAIBS

Kiwa

ARAS

SOBA

Masset Solutions

VVNL

JMB Groep

Alarm Meldnet

VideoGuard

G4S

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

Bydemes

Sequrix

Optex

PG Security Systems

Seagate

2N

Nenova

Paxton

Advancis

Uniview

Akuvox

EAL

Multiwacht

Add Secure

20face

Explicate

Nimo Drone Security

Milestone

Centurion

IDIS

GFT

RoSecure

i-Pro

Genetec

HID

Avigilon Alta

Brivo

DZ Technologies

CardAccess

Oplichters komen vaker aan de deur met babbeltruc

2 maart 2021
Redactie
10:31

De politie waarschuwt dat criminelen die zich voordoen als bankmedewerkers steeds vaker aan de deur komen om met een babbeltruc de pinpas van nietsvermoedende slachtoffers af te nemen. Ook de banken waarschuwen voor deze nieuwe vorm van criminaliteit.

Daders lijken zich vooral op ouderen te richten. Een 86-jarige vrouw uit Dordrecht raakte op deze manier eind vorig jaar 18.000 euro kwijt. De zogeheten babbeltrucs zijn bedoeld om mensen op te lichten. Het kan volgens de politie iedereen overkomen, want de oplichters zijn zeer behendig met hun smoezen. De politie is daarom extra alert op deze nieuwe vorm van criminaliteit. Al diverse keren zijn videobeelden naar buiten gebracht van oplichters die met de buitgemaakte pinpassen geld pinnen.

Vertrouwd telefoonnummer
Een andere truc die nog steeds vaak voorkomt is de telefonische variant. Dan belt een zogenaamde bankmedewerker op met een schijnbaar vertrouwd telefoonnummer. De oplichter probeert dan slachtoffers over te halen geld over te maken of gevoelige gegevens te achterhalen. In sommige gevallen is er sprake van een combinatie: dan krijgt het slachtoffer eerst een nep-bankmedewerker aan de telefoon, die zegt dat er een collega zal langskomen om zaken te regelen.

Voorkom dat je wordt opgelicht
Slachtoffers van deze slinkse vorm van oplichting kunnen veel geld kwijtraken. De politie wijst er nog eens op dat een bank nooit via de telefoon om inloggegevens en pincodes zal vragen. Ook zal de bank nooit iemand langs sturen om bankpassen op te halen of vragen om een pas op te sturen.
Wanneer de bank ongevraagd en onverwacht belt en de klant snel actie moet ondernemen (bijvoorbeeld om zijn geld veilig te stellen), dat luidt het advies om naar de naam en het personeelsnummer van de medewerker te vragen. Daarna is het van belang om de verbinding te verbreken en contact op te nemen met de bank.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner