Over integriteit, ramvoertuigen, X-ray en nieuwe netwerken
Interne fraude, het tegenhouden van ramvoertuigen, X-ray-systemen die heel snel zeecontainers op drugs doorzoeken, betaalbare ’track&trace’ en beveiliging van een grote fastfood-keten. Dat waren de onderwerpen van de laatste Security Sessie van Jan van Toorn.
Een paar keer per jaar komt het SecurityAdvies-platform bijeen om onder leiding van stichtingvoorzitter Jan van Toorn kennis te nemen van interessante en gevarieerde onderwerpen over beveiliging en veiligheid. Ook in september vond weer zo’n sessie plaats.
Integriteitsmanagment
Richard Franken, die zich al bijna 45 jaar met allerlei beveiligingsonderwerpen bezighoudt en nu integriteitsadvies uitbrengt aan de douane, sprak over de brug tussen fraudepreventie en integriteitsmanagement. Dat laatste onderwerp is aanzienlijk breder dan het eerste, vertelde hij. “Fraude gaat vooral over diefstal van geld, goederen of diensten. Bij integriteitsmanagement krijg je daarnaast te maken met seksuele intimidatie, pesten, uitbuiting, bedreiging, roddelen en ambtelijke corruptie. Hoe complexer en groter de organisatie, hoe groter ook het risico. Integriteitsschendingen vinden plaats binnen alle lagen van organisaties, zowel verticaal als horizontaal. Om de kans te verkleinen dient de organisatie zoveel mogelijk ‘down to earth’ te worden en veel intern te communiceren. Er moet voortdurend aandacht zijn voor het probleem, evenals bewustzijn en commitment vanuit het bestuur. Er zijn meldpunten of vertrouwenspersonen nodig en er moeten ethische codes of gedragscodes komen. Vervolgens is het belangrijk om het beleid te handhaven en na te gaan of er gemeld wordt.” Vanwege het belang van het onderwerp overweegt Franken om samen met SOBA Security Opleidingen een opleiding integriteitsmanagement op te zetten.
Spectaculaire filmpjes
Sales manager Gert-Jan van Kranenburg van Bavak Security Group liet wat spectaculaire filmpjes zien van vrachtwagens die door een barrière probeerden te breken, bijvoorbeeld om een aanslag te plegen tijdens een evenement. 2000 kilogram zware betonblokken bleken daarbij zo goed als nutteloos te zijn. Het enige wat wel helpt zijn verankerde oplossingen en dan nog alleen als ze ver genoeg van het doelwit staan, want het aanvallende voertuig kan ook explosieven bevatten en het effect daarvan neemt af met de afstand. Van Kranenburg ging nog even in op de bestaande en nieuwe normen voor ‘road blockers’. Bij de nieuwste normen, zoals IWA14-1, wordt zelfs rekening gehouden met vliegende brokstukken van het gecrashte voertuig. De barrières hoeven overigens niet altijd lelijk te zijn. Verankerde betonnen parkbankjes en bloembakken werken ook uitstekend tegen voertuigen van 7500 kilo die er met 80 km/u tegenaan rijden.
Drugsdetectie
Algemeen directeur Jasper Weijman van Bavak Security Group ging in op het onderwerp drugsdetectie in zeecontainers. Het is tegenwoordig zelfs mogelijk om een trein met containers te scannen, terwijl die met 60 km/u voorbij rijdt. Er staat zo’n apparaat langs de Betuwelijn. Bij detectie kan de trein worden gestopt, voordat deze de Duitse grens overgaat. Voor de congreslocatie stond een vrachtwagentje met daarin een mobiele scanner. Daarmee kan de douane langs rijen containers rijden om drugs op te sporen. Op deze wijze worden steeds grotere partijen ontdekt.
Nieuwe infrastructuur
Jasper van Mill van MultiMill International sprak over het Helium Network dat ontwikkeld is voor Internet-of-Things en Track&Trace. Het is een wereldwijd, gedistribueerd netwerk voor LoRaWAN-compatibele IoT-apparaten. Bijzonder is dat het signaal gecreëerd wordt door zogenoemde miners. Dat zijn mensen die een Helium Miner installeren en daarmee HNT-cryptocurrency-tokens verdienen. Zo is tegen lage kosten een goed dekkende infrastructuur voor LoRaWAN-producten gecreëerd. Via iotshop.io wordt inmiddels hardware op de markt gebracht, zoals netwerkapparaten, Track&Trace-sensoren en apparaten die nodig zijn voor het minen.
O het meest onderschat
Tot slot kwam directeur Cees van Ingen van de Bedrijfsrecherche Nederland Groep aan het woord. De voormalige politieman begon destijds een recherchebureautje vanuit zijn garage en beveiligt tegenwoordig een van de grootste fastfoodketens ter wereld. Hij werkt met een soort polissen, net als verzekeraars, en dat valt bij veel multinationals in de smaak. Van Ingen geeft OBE-adviezen en benadrukte tijdens de sessie nog eens dat de O het meest onderschat wordt, terwijl daarmee het meeste effect bereikt kan worden. “Je kan een 3-sterrenslot installeren, maar als de sleutel niet wordt omgedraaid, heb je er weinig aan! Je kan nog zoveel in beveiligingsmaatregelen investeren, als je niet vooraf draagvlak creëert, is het weggegooid geld. Van Ingen besprak nog een business case bij de fastfoodketen, waaruit weer bleek dat hoge bomen veel wind vangen en dat niets zo kwetsbaar is als een goed imago. Zo gebeurde het dat iemand werd neergestoken en een van de restaurants binnenliep om hulp te vragen. De volgende dag stond in de krant dat hij in het restaurant was neergestoken. Dat voorval leerde, dat ook feitenonderzoek onmisbaar is bij beveiligingsadvies.
De volgende sessie vindt plaats op 7 december. Kijk voor deelnamemogelijkheden op deze website.