Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Bydemes

Eagle Eye Networks

Nimo Drone Security

Hanwha Vision Europe

Service Centrale Nederland

OSEC

Alarm Meldnet

VideoGuard

Eizo

Uniview

RoSecure

ADI

Regio Control Veldt

VAIBS

CardAccess

Secusoft

HD Security

Seris

SmartSD

DZ Technologies

Securitas

VBN

Seagate

Multiwacht

Top Security

Genetec

SmartCell

NetworxConnect

Trigion

VEB

CDVI

VVNL

Centurion

EAL

Nimo Dog Security

SMC Alarmcentrale

Nenova

Gold-IP

ASIS

Paxton

Lobeco

IDIS

CSL

HID

Oribi ID Solutions

Connect Security

Hikvision

JMB Groep

i-Pro

Crown Security Services

BHVcertificaat.online

Explicate

20face

Kiwa

Advancis

NIBHV

SOBA

ASSA ABLOY

PG Security Systems

Milestone

Akuvox

Paraat

Optex

Ajax Systems

Alphatronics

GFT

2N

Add Secure

Brivo

Bosch Security Systems

Avigilon Alta

Unii

G4S

Traka ASSA ABLOY

Sequrix

De Beveiligingsjurist

Masset Solutions

Dero Security Products

ARAS

Overheid blokkeert nummers nephelpdesks

19 februari 2020
Redactie
09:52

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft samen met een aantal telecomaanbieders honderd telefoonnummers ingetrokken, die werden gebruikt door nep-helpdesks. Mensen die contact hebben met een nep-helpdesk worden vaak slachtoffer van oplichting.

Criminelen adverteren op internet met een nummer van zo’n zogenaamde helpdesk. Of ze bellen mensen via dat nummer en bieden hulp aan bij computerproblemen. Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM: “We willen voorkomen dat criminelen nummers gebruiken om mensen op te lichten. Daarom hebben we nummers die voor de nep-helpdesks gebruikt werden uit de lucht laten halen. Daarbij hebben we samengewerkt met telecomaanbieders. Zo voorkomen we samen misbruik en schade voor de consument.”

Oplichting
Engels sprekende criminelen bellen consumenten thuis op met de mededeling dat de computer is geïnfecteerd en bieden hulp aan om dit op te lossen. Of ze adverteren op internet met telefoonnummers voor hulp bij problemen met bijvoorbeeld Outlook, McAfee of Microsoft. Die telefoonnummers hebben een Nederlands netnummer. Mensen die zo’n nummer bellen komen alleen niet uit bij een Nederlandse helpdesk, maar bij een callcenter in het buitenland. Medewerkers van dat callcenter doen alsof ze helpen met computerproblemen, maar proberen de beller ondertussen een programma te laten installeren waarmee ze op afstand kunnen inloggen op de computer van de beller. Als dat gelukt is, wordt geld van hun bankrekening afgehaald. Dit kan oplopen tot enkele duizenden euro’s.

Samenwerking
De ACM werkt in de zaak rond de nep-helpdesks samen met onder meer het Openbaar Ministerie, de politie en telecomaanbieders. In dit samenwerkingsverband werken partijen samen aan het bestrijden van helpdeskfraude. Indien duidelijk is dat er een Nederlands nummer wordt gebruikt voor de helpdeskfraude, zorgt de ACM er in samenwerking met de telecomaanbieders voor dat dit nummer wordt geblokkeerd. Over buitenlandse nummers heeft de ACM geen bevoegdheid.

Wat kunnen mensen zelf doen
Bedrijven zoals McAfee en Microsoft bellen nooit mensen thuis om hulp aan te bieden bij computerproblemen. De ACM raadt mensen aan om alert te zijn als een helpdesk aanraadt om software te installeren om een zogenaamde fout te herstellen. Ook als er contact is via een Nederlands telefoonnummer, kunnen daar criminelen achter zitten. De nep-helpdesks maken nog steeds nieuwe slachtoffers. De ACM roept slachtoffers van helpdeskfraude op om aangifte te doen bij de politie .

Nummers
Misbruik van telefoonnummers is een maatschappelijk probleem. Het leidt tot schade voor consumenten, waarbij vooral kwetsbare groepen in de samenleving extra worden geraakt. Deze schade is vaak groot. De ACM wil misbruik van nummers voorkomen en houdt daarom streng toezicht op het toekennen en gebruik van nummers. En waar toch misbruik voorkomt, pakt de ACM dat aan. Bijvoorbeeld door nummers te laten blokkeren.

Deel dit artikel via:

Vlog 9

Premium partners

Suricat

Seagate

SequriX

Videoguard

Wordt een partner