Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Milestone

Alphatronics

Teletek

Seagate

VAIBS

Bosch Security Systems

Akuvox

Bydemes

SMC Alarmcentrale

OpenEye

VGN Group

Ajax Systems

Hikvision

MOBOTIX

G4S

Network Optix

IDIS

Unii

Uniview

Traka ASSA ABLOY

Hanwha Vision Europe

Synguard

Add Secure

Regio Control Veldt

Connect Security

Top Security

OSEC

Alarm Meldnet

VVNL

SmartCell

CSL

Intrasec

VisionPlatform.ai

Lobeco

Secusoft

NIBHV

HID

i-Pro

Seris

ASSA ABLOY

ARAS

VIGI

ADI

Crown Security Services

Multiwacht Security

Service Centrale Nederland

HD Security

Eizo

LUGN

Trigion

VBN

Sequrix

SOBA

Securitas

Masset

ASIS

Van Dusseldorp Training

Advancis

SmartSD

Paralax

Centurion

2N

Kidde Commercial

Brivo

Nenova

Gold-IP

Paraat

MPL

Eagle Eye Networks

Optex

WBN Security

CDVI

Aritech

VEB

Paxton

Distri Company

Genetec

Overheid blokkeert nummers nephelpdesks

19 februari 2020
Redactie
09:52

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft samen met een aantal telecomaanbieders honderd telefoonnummers ingetrokken, die werden gebruikt door nep-helpdesks. Mensen die contact hebben met een nep-helpdesk worden vaak slachtoffer van oplichting.

Criminelen adverteren op internet met een nummer van zo’n zogenaamde helpdesk. Of ze bellen mensen via dat nummer en bieden hulp aan bij computerproblemen. Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM: “We willen voorkomen dat criminelen nummers gebruiken om mensen op te lichten. Daarom hebben we nummers die voor de nep-helpdesks gebruikt werden uit de lucht laten halen. Daarbij hebben we samengewerkt met telecomaanbieders. Zo voorkomen we samen misbruik en schade voor de consument.”

Oplichting
Engels sprekende criminelen bellen consumenten thuis op met de mededeling dat de computer is geïnfecteerd en bieden hulp aan om dit op te lossen. Of ze adverteren op internet met telefoonnummers voor hulp bij problemen met bijvoorbeeld Outlook, McAfee of Microsoft. Die telefoonnummers hebben een Nederlands netnummer. Mensen die zo’n nummer bellen komen alleen niet uit bij een Nederlandse helpdesk, maar bij een callcenter in het buitenland. Medewerkers van dat callcenter doen alsof ze helpen met computerproblemen, maar proberen de beller ondertussen een programma te laten installeren waarmee ze op afstand kunnen inloggen op de computer van de beller. Als dat gelukt is, wordt geld van hun bankrekening afgehaald. Dit kan oplopen tot enkele duizenden euro’s.

Samenwerking
De ACM werkt in de zaak rond de nep-helpdesks samen met onder meer het Openbaar Ministerie, de politie en telecomaanbieders. In dit samenwerkingsverband werken partijen samen aan het bestrijden van helpdeskfraude. Indien duidelijk is dat er een Nederlands nummer wordt gebruikt voor de helpdeskfraude, zorgt de ACM er in samenwerking met de telecomaanbieders voor dat dit nummer wordt geblokkeerd. Over buitenlandse nummers heeft de ACM geen bevoegdheid.

Wat kunnen mensen zelf doen
Bedrijven zoals McAfee en Microsoft bellen nooit mensen thuis om hulp aan te bieden bij computerproblemen. De ACM raadt mensen aan om alert te zijn als een helpdesk aanraadt om software te installeren om een zogenaamde fout te herstellen. Ook als er contact is via een Nederlands telefoonnummer, kunnen daar criminelen achter zitten. De nep-helpdesks maken nog steeds nieuwe slachtoffers. De ACM roept slachtoffers van helpdeskfraude op om aangifte te doen bij de politie .

Nummers
Misbruik van telefoonnummers is een maatschappelijk probleem. Het leidt tot schade voor consumenten, waarbij vooral kwetsbare groepen in de samenleving extra worden geraakt. Deze schade is vaak groot. De ACM wil misbruik van nummers voorkomen en houdt daarom streng toezicht op het toekennen en gebruik van nummers. En waar toch misbruik voorkomt, pakt de ACM dat aan. Bijvoorbeeld door nummers te laten blokkeren.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Boon Edam

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Distri Company

Seagate

Suricat

VIGI

Wordt een partner