Overheid start campagne tegen identiteitsfraude
De overheid is onder het motto ‘Laat u niet zomaar kopiëren’ een campagne gestart die het publiek moet waarschuwen voor de gevaren van identiteitsfraude.
Met name de risico’s bij het afgeven of opsturen van een kopie van een identiteitsbewijs zouden worden onderschat. Volgens de overheid is het plegen van identiteitsfraude relatief eenvoudig omdat veel Nederlanders probleemloos hun paspoort, identiteitskaart of rijbewijs afgeven voor het maken van een kopietje of een scan doorsturen via bijvoorbeeld e-mail. Daarbij is voor fraudeurs met name het burgerservicenummer interessant.
De campagne onder het motto ‘Laat u niet zomaar kopiëren’, is opgestart door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Gemeenten ontvingen digitaal campagnemateriaal om inwoners te informeren. Ze kunnen uitleg geven via de website van de gemeente en posters en flyers inzetten op het moment dat inwoners een nieuw identiteitsbewijs komen ophalen.
Identiteitsfraude kan ernstige gevolgen hebben: iemand maakt misbruik van de identiteitsgegevens van een ander, vaak met een kopie van een identiteitsbewijs. Hiermee kan iemand bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten.
De campagne wijst burgers erop dat zij er verstandig aan doen om bijvoorbeeld het burgerservicenummer op een kopietje van een identiteitsbewijs onleesbaar te maken als het verstrekken van dit nummer niet wettelijk is verplicht. Hotels, autoverhuurbedrijven en telecombedrijven mogen bijvoorbeeld niet naar het burgerservicenummer vragen. Verder wordt aangeraden om op de kopie in grote letters duidelijk te maken dat het gaat om een kopie gaat.