Beveiliging nieuws

Onze partners

VAIBS

Brivo

SOBA

Uniview

CardAccess

VEB

Sequrix

Paxton

Bosch Security Systems

De Beveiligingsjurist

JMB Groep

Secusoft

VVNL

Dero Security Products

Alarm Meldnet

GFT

VBN

PG Security Systems

Add Secure

Lobeco

Traka ASSA ABLOY

Connect Security

RoSecure

Trigion

Hanwha Vision Europe

Crown Security Services

Nimo Drone Security

CDVI

SMC Alarmcentrale

Bydemes

Nenova

ARAS

Koninklijke Oosterberg

Eizo

Avigilon Alta

MPL

NetworxConnect

Gold-IP

Advancis

Akuvox

20face

VideoGuard

SmartSD

IDIS

Oribi ID Solutions

NIBHV

Ajax Systems

Multiwacht

ADI

SmartCell

OSEC

Eagle Eye Networks

i-Pro

Top Security

Masset Solutions

Regio Control Veldt

Explicate

HD Security

Centurion

Kiwa

Dahua

HID

EAL

G4S

Seris

Alphatronics

Milestone

Optex

Seagate

2N

Securitas

Hikvision

CSL

Unii

Paraat

DZ Technologies

Service Centrale Nederland

Nimo Dog Security

Genetec

BHVcertificaat.online

ASIS

ASSA ABLOY

Passagiers in toekomst volledig door sensoren gecontroleerd

23 juli 2020
Redactie
06:02

De paspoortcontrole op Schiphol gaat verdwijnen. Dat zegt Hans Leijtens, commandant van de Koninklijke Marechaussee, vandaag in een interview met De Telegraaf. Reizigers zullen in de nabije toekomst op afstand worden gecontroleerd, zonder dat zij hun paspoort tevoorschijn hoeven te halen.

De commandant weet nog niet wanneer het zo ver is. Dat hangt volgens hem af van de ontwikkelingen van de technologie. Maar de wil is er bij Schiphol, de marechaussee en het ministerie. De toekomstige controle van passagiers zal vooral gebeuren met behulp van geavanceerde sensoren, die niet alleen de identiteit, maar ook het gedrag van reizigers controleren. Het is op veel luchthavens al enige tijd mogelijk om door machines gecontroleerd te worden, maar dat werkt nu nog vrij langzaam. Met de technologie die Leijtens voor ogen heeft, merken passagiers niets meer van de controle, tenzij er reden is voor nader onderzoek.

Automatisering is volgens Luijtens hard nodig omdat de Kmar structureel te maken heeft met ondercapaciteit. Dat komt vooral door de terreurdreiging en de toenemende vluchtelingenproblematiek. Dankzij vijfhonderd nieuwe medewerkers kan de dienst het werk nu nog aan, maar Luijtens voorziet alweer nieuwe knelpunten. “Er is structureel behoefte aan bewaking en beveiliging van personen en objecten en daar spelen wij een rol in.” Wat de commandant niet wil is het assisteren met gewoon politiewerk. Daarvoor acht hij zijn mensen te hoog gekwalificeerd. “Ze hebben een militaire achtergrond en opleiding en specifieke kwaliteiten die we beter en op meer manieren kunnen gebruiken.” Luijtens wil de marechaussee vooral slimmer inzetten, dus op basis van intelligence. Dus niet zomaar een grenscontrole opwerpen langs de A12, maar internationaal onderzoek doen naar mensensmokkelaars en dan met mobiele teams ingrijpen.

Het volledige interview is hier te lezen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

MPL

Seagate

Suricat

Wordt een partner