Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Intrasec

SmartCell

Hanwha Vision Europe

Seris

Optex

Add Secure

VVNL

Synguard

Centurion

Eagle Eye Networks

VIGI

Seagate

WBN Security

Securitas

VGN Group

Service Centrale Nederland

Hikvision

Traka ASSA ABLOY

Crown Security Services

IDIS

Genetec

VBN

G4S

Kidde Commercial

VAIBS

Sequrix

CDVI

Eizo

Nenova

SOBA

Alphatronics

Akuvox

NIBHV

SMC Alarmcentrale

CSL

Gold-IP

ARAS

Ajax Systems

Uniview

Masset

2N

i-Pro

VisionPlatform.ai

Van Dusseldorp Training

Brivo

ADI

Lobeco

Bosch Security Systems

HD Security

Distri Company

Aritech

Top Security

Paxton

Unii

SmartSD

Multiwacht Security

MOBOTIX

Milestone

VEB

Bydemes

Secusoft

Trigion

ASSA ABLOY

OpenEye

Connect Security

ASIS

Teletek

Network Optix

LUGN

Alarm Meldnet

Regio Control Veldt

MPL

HID

Advancis

Paraat

Paralax

OSEC

Piraterij afgelopen jaar wereldwijd toegenomen

16 januari 2019
Redactie
08:03

Het aantal aanvallen van piraten nam het afgelopen jaar wereldwijd aanzienlijk toe, zo blijkt uit een rapport van het Internationaal Maritiem Bureau (IMB) van de Internationale Kamer van Koophandel. In 2017 werden nog 180 schepen aangevallen, in 2018 waren dat er 210.

Was aanvankelijk de Hoorn van Afrika bij Somalië berucht, tegenwoordig moeten schippers vooral oppassen als zij in de buurt van de Golf van Guinee komen. Dat is in de Atlantische Oceaan, dus aan de andere kant van het continent. Daar verdubbelde het aantal aanvallen in een jaar tijd. Verder werden in de wateren tussen Ivoorkust en Congo dertien schepen onder vuur genomen. Elders in de wereld gebeurde dat slechts vijf keer.

Uitwisseling van informatie nodig
Wereldwijd vonden 141 gijzelnemingen plaats, waarvan 130 in de Golf van Guinee. In hetzelfde gebied werden 78 zeelieden ontvoerd voor losgeld, terwijl dat elders in de wereld slechts elf keer gebeurde.
Schepen lopen niet alleen langs de kust gevaar. De piraten slaan volgens het Internationaal Maritiem Bureau ver buiten de territoriale wateren toe om schepen te kapen en de bemanningen naar onder andere Nigeria te ontvoeren. Daarom is het zeer belangrijk dat er meer samenwerking en uitwisseling van informatie komt tussen de landen aan de Golf van Guinee, benadrukt het scheepvaartkantoor.
Intussen blijft het ook voor de kust van Somalië gevaarlijk. Daar kunnen schepen zich laten beveiligen door marinevaartuigen. Ook zijn er gewapende particuliere beveiligingsdiensten actief, om de schepen en hun bemanningen tegen de vaak zeer gewelddadige piraten te beschermen. Rond Singapore en de Filipijnen is het de laatste tijd veiliger geworden, dankzij een intensieve inzet van de marine en de kustwacht in die landen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Seagate

Suricat

Artitech Kidde Commercial

VIGI

Boon Edam

SequriX

Distri Company

Wordt een partner