Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Advancis

Securitas

Explicate

CDVI

Paraat

2N

PG Security Systems

Bydemes

ASIS

NetworxConnect

MOBOTIX

20face

Nenova

OSEC

EAL

Brivo

Network Optix

DZ Technologies

Secusoft

SMC Alarmcentrale

i-Pro

Alarm Meldnet

Seagate

Traka ASSA ABLOY

Sequrix

Connect Security

Genetec

IDIS

CardAccess

BHVcertificaat.online

VAIBS

Distri Company

Crown Security Services

VBN

Hikvision

Akuvox

Seris

Optex

Multiwacht

Unii

Add Secure

Alphatronics

ASSA ABLOY

NIBHV

CSL

HID

VVNL

Top Security

Oribi ID Solutions

SmartSD

Centurion

Dero Security Products

Masset Solutions

ARAS

Paxton

Eizo

Aritech

Milestone

VideoGuard

ADI

Ajax Systems

Service Centrale Nederland

Eagle Eye Networks

Uniview

Gold-IP

Trigion

HD Security

Hanwha Vision Europe

SOBA

Kiwa

Regio Control Veldt

Bosch Security Systems

VEB

SmartCell

Lobeco

Avigilon Alta

G4S

Piraterij afgelopen jaar wereldwijd toegenomen

16 januari 2019
Redactie
08:03

Het aantal aanvallen van piraten nam het afgelopen jaar wereldwijd aanzienlijk toe, zo blijkt uit een rapport van het Internationaal Maritiem Bureau (IMB) van de Internationale Kamer van Koophandel. In 2017 werden nog 180 schepen aangevallen, in 2018 waren dat er 210.

Was aanvankelijk de Hoorn van Afrika bij Somalië berucht, tegenwoordig moeten schippers vooral oppassen als zij in de buurt van de Golf van Guinee komen. Dat is in de Atlantische Oceaan, dus aan de andere kant van het continent. Daar verdubbelde het aantal aanvallen in een jaar tijd. Verder werden in de wateren tussen Ivoorkust en Congo dertien schepen onder vuur genomen. Elders in de wereld gebeurde dat slechts vijf keer.

Uitwisseling van informatie nodig
Wereldwijd vonden 141 gijzelnemingen plaats, waarvan 130 in de Golf van Guinee. In hetzelfde gebied werden 78 zeelieden ontvoerd voor losgeld, terwijl dat elders in de wereld slechts elf keer gebeurde.
Schepen lopen niet alleen langs de kust gevaar. De piraten slaan volgens het Internationaal Maritiem Bureau ver buiten de territoriale wateren toe om schepen te kapen en de bemanningen naar onder andere Nigeria te ontvoeren. Daarom is het zeer belangrijk dat er meer samenwerking en uitwisseling van informatie komt tussen de landen aan de Golf van Guinee, benadrukt het scheepvaartkantoor.
Intussen blijft het ook voor de kust van Somalië gevaarlijk. Daar kunnen schepen zich laten beveiligen door marinevaartuigen. Ook zijn er gewapende particuliere beveiligingsdiensten actief, om de schepen en hun bemanningen tegen de vaak zeer gewelddadige piraten te beschermen. Rond Singapore en de Filipijnen is het de laatste tijd veiliger geworden, dankzij een intensieve inzet van de marine en de kustwacht in die landen.

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

Aritech

Videoguard

SequriX

Distri Company

Seagate

Suricat

Wordt een partner