Probleem met malafide slotenmakers lijkt voorbij

Met het blokkeren van advertenties door Google lijkt een einde gekomen te zijn aan de praktijken van malafide slotenmakers, die soms meer dan 1000 euro rekenen om iemand te helpen die bijvoorbeeld zichzelf per ongeluk heeft buitengesloten. Het kan echter nog wel even duren voordat het imago van de branche hersteld is.
Lange tijd wisten malafide slotenmakers met agressieve marketing makkelijk klanten te werven die hen dringend nodig hadden. Bijvoorbeeld omdat zij zichzelf hadden buitengesloten of omdat de sleutel was afgebroken in het slot. Na het plaatsen van een nieuw, vaak inferieur slot werd de rekening gepresenteerd. Soms wel 1500 euro. Wie niet wilde betalen werd met dreigementen snel op andere gedachten gebracht.
Betrouwbare dienstverleners
Op last van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zoekmachines als Google en Bing de advertenties van de malafide bedrijven verwijderd. Ook doorschakeldiensten mogen consumenten niet langer doorverbinden met malafide slotenmakers, die vaak ook andere diensten, zoals loodgieterswerk, aanbieden om consumenten na afloop een poot uit te draaien.
Dat wil niet zeggen dat de malafide bedrijven hun activiteiten hebben beëindigd. Het blijft opletten. Tegenwoordig zijn de advertenties in onder andere Google van betrouwbare dienstverleners. Zo’n slotenmaker, bijvoorbeeld Slotenmaker Amsterdam, benadrukt dat vooraf een prijsopgave wordt gedaan, dat zij aangesloten zijn bij een branchevereniging, zoals het Nederlandse Sleutel- en Slotenspecialisten Gilde (NSSG) en dat zij erkend zijn door Politiekeurmerk Veilig Wonen. Niet alleen wordt een redelijke prijs berekend, men gebruikt ook SKG-gekeurd en dus inbraakwerend materiaal.