Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VBN

Genetec

Bosch Security Systems

Lobeco

BHVcertificaat.online

Sequrix

Aritech

ASSA ABLOY

Oribi ID Solutions

ADI

Trigion

Multiwacht

Nenova

CSL

Service Centrale Nederland

VEB

PG Security Systems

Masset Solutions

Kiwa

ARAS

Seris

Secusoft

Alarm Meldnet

Milestone

IDIS

Crown Security Services

Uniview

2N

SOBA

Paxton

Unii

Centurion

NetworxConnect

Connect Security

Eagle Eye Networks

SmartSD

Securitas

Hikvision

Seagate

Optex

Hanwha Vision Europe

HD Security

Ajax Systems

Distri Company

Add Secure

Traka ASSA ABLOY

Eizo

HID

Avigilon Alta

EAL

VideoGuard

Gold-IP

MOBOTIX

Dero Security Products

NIBHV

Alphatronics

SmartCell

Top Security

ASIS

i-Pro

VVNL

Brivo

Network Optix

OSEC

Paraat

VAIBS

Advancis

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

Bydemes

G4S

Intrasec

Akuvox

CDVI

Publiek private samenwerking leidt tot minder overvallen

11 oktober 2016
Redactie
07:02

Publiek private samenwerking werpt zijn vruchten af, constateren Koninklijke Horeca Nederland en Detailhandel Nederland. In de afgelopen jaren vonden 70 procent minder overvallen plaats in de horeca en 67 procent minder in het winkelbedrijf.

Het is de Week van de Veiligheid. Winkeliers en horecaondernemers in het hele land kunnen deelnemen aan allerlei activiteiten en leren welke preventieve maatregelen ze kunnen nemen om criminaliteit tegen te gaan. De Week van de Veiligheid wordt elk jaar georganiseerd in week 41, als de dagen weer korter en donkerder worden. Op zaterdag 8 oktober gaven minister Van der Steur, wethouder Kajsa Ollongren, Patrick van den Brink, directeur Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid en de voorzitters van Detailhandel Nederland en KHN in Escape op het Rembrandtplein het startsein.

360 graden film is het nieuwe wapen
De minister introduceerde een 360 film waarmee horeca- en winkelmedewerkers leren hoe zij het beste kunnen handelen bij een overval of diefstal. Met behulp van een Virtual Reality bril is het 360° element zichtbaar. De kijker bevindt zich in dezelfde ruimte als het slachtoffer en de dader. Dit vergroot de impact van een gevaarlijke situatie, waardoor de kijker eerder maatregelen neemt. De VR-film is ontwikkeld door het Centrum van Criminaliteitspreventie en Veiligheid in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland en Detailhandel Nederland.

67% minder horecagelegenheden overvallen
Koninklijke Horeca Nederland ziet dat de publiek-private samenwerking echt zijn vruchten afwerpt. KHN voorzitter Robèr Willemsen: “Er is wat ons betreft ook een duidelijk gezamenlijk belang om samen met collega-ondernemers, gemeente en politie te investeren in  een veilige omgeving. Als ondernemer wil je je tent natuurlijk vol hebben. Maar je gasten komen alleen maar als het ergens prettig en veilig is. Je hebt er dus als ondernemer belang bij om op veiligheid samen te werken met collega’s. Echt fantastisch om te zien dat het aantal overvallen op horecagelegenheden met 67% is gedaald (van 490 in 2009 naar 161 in 2015).”

70% minder winkeliers overvallen
Detailhandel Nederland is trots op het gezamenlijke resultaat dat met haar partners is bereikt op het gebied van overvallen. Bert van Steeg, secretaris winkelcriminaliteit: “De afgelopen jaren is het aantal overvallen op winkeliers met meer dan 70% gedaald. Winkeliers hebben veel geïnvesteerd in preventie. Daarnaast heeft de samenwerking binnen de Taskforce Overvallen haar vruchten afgeworpen. Het is daarom belangrijk dat deze samenwerking wordt voortgezet. Nog steeds worden jaarlijks 250 winkeliers overvallen. We zullen moeten blijven investeren in een gezamenlijke aanpak om de cijfers in de toekomst verder te laten dalen”.

Van 10 tot en met 16 oktober 2016 is de Week van de Veiligheid. Tijdens deze week geven gemeenten, politie, brancheorganisaties en Regionale Platforms Criminaliteitsbeheersing de veiligheid in ondernemingen extra aandacht.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Aritech

Distri Company

Videoguard

SequriX

Seagate

Suricat

Wordt een partner