Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Hanwha Vision Europe

Network Optix

Advancis

Aritech

Lobeco

BHVcertificaat.online

HD Security

i-Pro

Masset

SmartCell

Secusoft

ASSA ABLOY

MOBOTIX

Seagate

ASIS

Alarm Meldnet

Van Dusseldorp Training

Teletek

Milestone

Bydemes

Sequrix

Brivo

IDIS

Gold-IP

Multiwacht Security

VVNL

LUGN

Akuvox

Centurion

2N

Eagle Eye Networks

Nenova

Connect Security

Intrasec

Alphatronics

Unii

Top Security

Eizo

Add Secure

ADI

Crown Security Services

VEB

SOBA

Seris

Paraat

SMC Alarmcentrale

G4S

Paralax

Hikvision

NIBHV

VisionPlatform.ai

ARAS

Kidde Commercial

VAIBS

Securitas

OSEC

Traka ASSA ABLOY

MPL

Genetec

Service Centrale Nederland

Regio Control Veldt

Distri Company

Optex

CDVI

OpenEye

Trigion

Uniview

Synguard

HID

Paxton

Bosch Security Systems

Ajax Systems

VGN Group

VBN

SmartSD

‘Romantische phishing’ is populairder dan ooit

14 februari 2019
Redactie
16:56

Kaspersky Lab experts constateren dat dit jaar veel meer phishing-praktijken plaatsvinden rondom Valentijnsdag dan een jaar geleden. Het aantal gedetecteerde en geblokkeerde pogingen om frauduleuze romantische of erotische websites te bezoeken is in de eerste helft van februari meer dan verdubbeld in vergelijking met diezelfde periode in 2018.

Cybercriminelen lijken elke aanleiding aan te grijpen om geld en gegevens buit te maken, zo blijkt uit de dreigingsanalyses. De Kaspersky Lab experts hebben wereldwijd 4,3 miljoen criminele activiteiten opgespoord tegen 2 miljoen afgelopen jaar in aanloop naar Valentijnsdag.

Erotische artikelen
De zwaarst getroffen landen zijn Brazilië (ruim 6,4 procent van alle detecties), Portugal (meer dan 5,8 procent) en Venezuela (5,5 procent). Daarna komen Griekenland (5,3 procent) en Spanje (5,1 procent). Uit grondige analyse van de e-mails blijkt dat fraudeurs nietsvermoedende consumenten vooral in de val proberen te lokken met geschenkartikelen die zogenaamd in de voorverkoop zijn. Erotische artikelen zijn erg populair. Waakzaamheid is belangrijk, ook als er liefde in het spel is, zo onderschrijven de bevindingen van het Kaspersky Lab onderzoek.

Goede waarschuwing
“Ons onderzoek toont aan dat er geen verschil is tussen phishing-activiteiten in het kader van grote sportevenementen, nep-facturen of romantische voorwendselen”, zegt Andrey Kostin, secuity-expert bij Kaspersky Lab. “Al deze activiteiten zijn gericht op het stimuleren van emoties. Of het nu gaat om opwinding, stress of liefde. Zo kan bijna alles een wapen worden voor cybercriminelen. Deze gedetecteerde piek in aanloop naar Valentijnsdag is opnieuw een goede waarschuwing dat we altijd voorzichtig moeten zijn op het internet. Ook als je heel onschuldig online een bos bloemen voor je geliefde bestelt.”

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Boon Edam

Artitech Kidde Commercial

Suricat

SequriX

Seagate

Distri Company

Wordt een partner