Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Milestone

Hanwha Vision Europe

Eizo

i-Pro

CSL

SmartSD

VVNL

VEB

Trigion

Genetec

Add Secure

SMC Alarmcentrale

Paraat

Eagle Eye Networks

Optex

Seagate

SmartCell

Hikvision

Lobeco

HD Security

VideoGuard

HID

ARAS

2N

VAIBS

CardAccess

Bosch Security Systems

VBN

SOBA

Multiwacht

Unii

Crown Security Services

NetworxConnect

Traka ASSA ABLOY

EAL

Bydemes

Sequrix

Securitas

Avigilon Alta

Explicate

ASIS

OSEC

BHVcertificaat.online

Network Optix

Kiwa

Nenova

DZ Technologies

Alphatronics

20face

ASSA ABLOY

Brivo

Seris

ADI

G4S

Top Security

Gold-IP

Masset Solutions

IDIS

Paxton

Centurion

Oribi ID Solutions

CDVI

Akuvox

Aritech

Secusoft

Advancis

Alarm Meldnet

Uniview

PG Security Systems

Regio Control Veldt

Service Centrale Nederland

Dero Security Products

Connect Security

NIBHV

Ajax Systems

“Schade mobiele bendes groot, pakkans klein”

23 januari 2024
Redactie
13:52

In 2021 begon de gemeente Utrecht met een proef waarbij autobezitters die vaak slachtoffer zijn van auto-inbraak, inbraaksensoren ontvingen. René Middag, landelijk projectleider en coördinator mobiel banditisme bij Politie Nederland, geeft tegenover het Verbond van Verzekeraars inzicht in de resultaten van dit initiatief en bespreekt bredere aspecten van het aanpakken van mobiele bendes die auto-onderdelen stelen.

Het project in Utrecht heeft geen directe navolging gekregen in andere gemeenten, maar een vergelijkbaar initiatief werd eerder in de Gooi- en Vechtstreek uitgevoerd in 2019/2020. Dit regionale project, gericht op diefstallen in BMW-voertuigen, betrok burgers bij het opsporingsproces, wat leidde tot een verhoogde bewustwording en alertheid. De pakkans bij dergelijke bendes is laag, variërend tussen 2,5 en 3 procent, wat het belang benadrukt van heterdaadkracht, waarbij verdachten direct kunnen worden aangehouden.

Verschuiving
Volgens Middag is er een verschuiving in de diefstalmode waarbij steeds meer auto-onderdelen worden gestolen in plaats van kostbare items in de auto. Deze verandering verhoogt de impact en schade, met schadebedragen van 20.000 tot 25.000 euro per diefstal. Het is echter moeilijk om professionele bendes te identificeren, wat resulteert in een beperkte pakkans. Middag pleit voor een bredere implementatie van het sensorenproject in heel Nederland en betrokkenheid van gemeenten en politie in een protocol om snel te kunnen reageren op dit soort diefstallen.

Delen van informatie
Samenwerking met organisaties zoals de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VBV) en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) heeft al plaatsgevonden. Het benadrukt het belang van het delen van informatie en het gezamenlijk aanpakken van deze bendes. Het versnellen van handelen en het waarnemen van trends zijn cruciaal, en Middag benadrukt de noodzaak van een centraal waarschuwingssysteem om snel informatie te delen tussen gemeenten en politie.

Complex fenomeen
Hoewel mobiel banditisme een complex fenomeen is, werkt de politie aan bewustwording, preventie en snelle interventie tijdens het ‘gouden uur’. Toekomstige plannen omvatten het onderzoeken van mogelijkheden om unieke codering van gestolen goederen te implementeren, zodat ze moeilijker online kunnen worden verkocht, en het streven naar een Europees kentekensysteem om informatie-uitwisseling te vergemakkelijken. Het blijft echter een uitdaging, waarbij de politie zich concentreert op haar uiterste best om het hoofd te bieden aan deze complexe en snel opererende bendes.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Videoguard

Suricat

Aritech

Seagate

SequriX

Wordt een partner