Beveiliging nieuws

Onze partners

Alphatronics

VEB

NetworxConnect

Nenova

VVNL

ASSA ABLOY

Ajax Systems

Trigion

Connect Security

ARAS

SmartSD

Paxton

Paraat

i-Pro

IDIS

Bydemes

HID

NIBHV

Optex

Service Centrale Nederland

Secusoft

ASIS

Nimo Drone Security

Top Security

Dero Security Products

Bosch Security Systems

Nimo Dog Security

Eizo

VideoGuard

HD Security

CSL

Lobeco

EAL

Add Secure

20face

Genetec

PG Security Systems

Advancis

Kiwa

GFT

Multiwacht

SmartCell

SMC Alarmcentrale

DZ Technologies

CDVI

Hanwha Vision Europe

BHVcertificaat.online

Explicate

JMB Groep

ADI

Seris

Sequrix

Brivo

Akuvox

Avigilon Alta

Unii

Uniview

Centurion

VBN

G4S

Milestone

De Beveiligingsjurist

Regio Control Veldt

Traka ASSA ABLOY

Hikvision

Securitas

Masset Solutions

Alarm Meldnet

Gold-IP

CardAccess

Eagle Eye Networks

2N

RoSecure

Seagate

OSEC

SOBA

VAIBS

Crown Security Services

Oribi ID Solutions

Schade WhatsApp-fraude in twee jaar met factor 60 gegroeid

11 januari 2019
Redactie
14:29

Volgens de Fraudehelpdesk is de schade door zogenoemde WhatsApp-fraude gestegen van 4200 euro in 2016 tot maar liefst 257.000 euro vorig jaar. Het gaat dan om mensen die denken een berichtje te krijgen van een bekende met het verzoek om snel wat geld over te maken.

Het is niet eenvoudig om te frauderen via WhatsApp. Vaak gaat er een traject van ‘social engineering’ aan vooraf. Vervolgens doet de crimineel zich voor als een familielid of vriend van het slachtoffer met de mededeling dat hij dringend geld nodig heeft. Dat er een ander nummer wordt gebruikt komt dan zogenaamd omdat de telefoon is gestolen. Het komt geloofwaardig over als een goede profielfoto wordt gebruikt, die bijvoorbeeld van Facebook is gekopieerd. In 2018 werden 122 van dergelijke voorvallen bij de Fraudehelpdesk gemeld, waarbij de criminelen in totaal 257.000 euro wisten buit te maken. In 2017 was de schade nog 20.000 euro en waren er twaalf slachtoffers. In 2016 werd deze vorm van criminaliteit voor het eerst gemeld door twee slachtoffers die samen 4200 euro verloren.

Handig
De fraudeurs kennen de situaties van hun slachtoffers en spelen daar handig op in. De smoes met de gestolen telefoon is om het andere nummer te verklaren, maar ook om aan te geven waarom via WhatsApp wordt gecommuniceerd en waarom niet teruggebeld kan worden. Lang niet iedereen trapt er in. In 2017 kreeg de Fraudehelpdesk 47 meldingen. In ‘slechts’ twaalf gevallen was er sprake van schade. Vorig jaar werd WhatsApp-fraude 654 keer gemeld en ging het in 122 gevallen om personen die geld hadden verloren. Vooral in december zijn de oplichters bijzonder actief. De Fraudehelpdesk ziet over de hele lijn een forse stijging en waarschuwt mensen om extra voorzichtig te zijn als via sociale media om geld wordt gevraagd. Even het echte telefoonnummer van het betreffende familielid bellen kan de nodige helderheid verschaffen. Ook kan geprobeerd worden om via WhatsApp terug te bellen.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner