Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Ajax Systems

Brivo

Kidde Commercial

Nenova

Distri Company

VEB

Unii

BHVcertificaat.online

Hikvision

IDIS

Seris

CDVI

Eagle Eye Networks

Traka ASSA ABLOY

ASIS

Aritech

HID

SMC Alarmcentrale

Gold-IP

Service Centrale Nederland

Milestone

ASSA ABLOY

VVNL

CSL

Network Optix

Dero Security Products

Alarm Meldnet

SOBA

VAIBS

2N

Centurion

Securitas

Seagate

Intrasec

NIBHV

Oribi ID Solutions

OSEC

Bosch Security Systems

Uniview

VBN

Multiwacht

NetworxConnect

Add Secure

Akuvox

Secusoft

G4S

Connect Security

Alphatronics

Lobeco

Avigilon Alta

Advancis

HD Security

VGN Group

Paxton

Eizo

i-Pro

Sequrix

Top Security

EAL

ARAS

Genetec

ADI

Hanwha Vision Europe

Optex

PG Security Systems

Masset

MOBOTIX

SmartSD

Trigion

Crown Security Services

Paraat

Regio Control Veldt

VideoGuard

Bydemes

SmartCell

Schadevergoeding na datalek bijna onmogelijk

3 september 2021
Redactie
06:30

Als een bedrijf of instantie gehackt wordt, kunnen persoonsgegevens worden gestolen. Voor slachtoffers kan dat vergaande consequenties hebben, zoals identiteitsfraude. Helaas is het voor slachtoffers nauwelijks mogelijk de schade te verhalen, aldus dr. Tim Walree, die op dit onderwerp promoveerde.

Op het Darkweb is een levendige handel in gestolen persoonsgegevens. Criminelen kunnen deze gebruiken om fraude te plegen, zich als een ander voor te doen en op naam van slachtoffers huurcontracten afsluiten om bijvoorbeeld een drugslaboratorium te huisvesten. Het is al meerdere keren gebeurd dat slachtoffers daar ernstige consequenties van ondervonden, terwijl het lekken van hun gegevens buiten hun schuld was gebeurd. De schade verhalen op het bedrijf of de instantie waar het datalek plaatsvond, is zo goed als onmogelijk, aldus Walree. Dat komt vooral omdat het moeilijk te bewijzen is hoe groot de daadwerkelijk geleden schade is, zo vertelt hij tegenover NU.nl. Voor concrete schade is nog wel een vergoeding te eisen, maar de grootste schade is vaak van immateriële aard en dat is lastig te onderbouwen. Te denken valt aan ergernis en onzekerheid, die kunnen leiden tot verminderd functioneren in de samenleving en op het werk. Alleen bij misbruik van medische gegevens wil een rechter volgens Walree nog wel eens meegaand zijn met het slachtoffer.

Banken
Daarnaast worden ook banken steeds terughoudender met het compenseren van slachtoffers van phishing en andere vormen van digitale fraude. Wie zelf geld overmaakt naar een fraudeur hoeft in de regel niet op een schadevergoeding te rekenen. Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker door met name ouderen die denken door hun bank gebeld te worden met de waarschuwing dat hun rekening mogelijk gehackt is en het geld snel ‘veilig’ gesteld moet worden. Verder kan het lang duren voordat gestolen persoonsgegevens misbruikt worden en dan is het voor het slachtoffer moeilijk om het verband aan te tonen tussen de gegevensdiefstal en de geleden schade. Walree pleit ervoor dat rechters sneller een schadevergoeding toekennen als persoonsgegevens door een datalek in verkeerde handen vallen. Mogelijk gaat een uitspraak van het Europese Hof binnenkort tot een doorbraak leiden.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Distri Company

Wordt een partner