Beveiliging nieuws

Onze partners

Secusoft

ASSA ABLOY

Kiwa

Paxton

Ajax Systems

VBN

Multiwacht

CDVI

ADI

Alphatronics

VideoGuard

NetworxConnect

EAL

Dero Security Products

RoSecure

Seris

Hanwha Vision Europe

Masset Solutions

VEB

Add Secure

Eagle Eye Networks

Trigion

CSL

Service Centrale Nederland

Bosch Security Systems

Optex

Milestone

PG Security Systems

2N

Oribi ID Solutions

20face

i-Pro

Securitas

Nenova

Hikvision

OSEC

IDIS

Connect Security

BHVcertificaat.online

JMB Groep

Seagate

Genetec

Regio Control Veldt

Unii

VAIBS

HID

SOBA

ASIS

ARAS

Centurion

SmartSD

Avigilon Alta

Brivo

SmartCell

G4S

Bydemes

Explicate

Traka ASSA ABLOY

Gold-IP

Nimo Dog Security

HD Security

Akuvox

Crown Security Services

Eizo

Uniview

NIBHV

Paraat

VVNL

Lobeco

Top Security

SMC Alarmcentrale

Sequrix

GFT

De Beveiligingsjurist

Nimo Drone Security

Alarm Meldnet

DZ Technologies

Advancis

CardAccess

Schadevergoeding na datalek bijna onmogelijk

3 september 2021
Redactie
06:30

Als een bedrijf of instantie gehackt wordt, kunnen persoonsgegevens worden gestolen. Voor slachtoffers kan dat vergaande consequenties hebben, zoals identiteitsfraude. Helaas is het voor slachtoffers nauwelijks mogelijk de schade te verhalen, aldus dr. Tim Walree, die op dit onderwerp promoveerde.

Op het Darkweb is een levendige handel in gestolen persoonsgegevens. Criminelen kunnen deze gebruiken om fraude te plegen, zich als een ander voor te doen en op naam van slachtoffers huurcontracten afsluiten om bijvoorbeeld een drugslaboratorium te huisvesten. Het is al meerdere keren gebeurd dat slachtoffers daar ernstige consequenties van ondervonden, terwijl het lekken van hun gegevens buiten hun schuld was gebeurd. De schade verhalen op het bedrijf of de instantie waar het datalek plaatsvond, is zo goed als onmogelijk, aldus Walree. Dat komt vooral omdat het moeilijk te bewijzen is hoe groot de daadwerkelijk geleden schade is, zo vertelt hij tegenover NU.nl. Voor concrete schade is nog wel een vergoeding te eisen, maar de grootste schade is vaak van immateriële aard en dat is lastig te onderbouwen. Te denken valt aan ergernis en onzekerheid, die kunnen leiden tot verminderd functioneren in de samenleving en op het werk. Alleen bij misbruik van medische gegevens wil een rechter volgens Walree nog wel eens meegaand zijn met het slachtoffer.

Banken
Daarnaast worden ook banken steeds terughoudender met het compenseren van slachtoffers van phishing en andere vormen van digitale fraude. Wie zelf geld overmaakt naar een fraudeur hoeft in de regel niet op een schadevergoeding te rekenen. Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker door met name ouderen die denken door hun bank gebeld te worden met de waarschuwing dat hun rekening mogelijk gehackt is en het geld snel ‘veilig’ gesteld moet worden. Verder kan het lang duren voordat gestolen persoonsgegevens misbruikt worden en dan is het voor het slachtoffer moeilijk om het verband aan te tonen tussen de gegevensdiefstal en de geleden schade. Walree pleit ervoor dat rechters sneller een schadevergoeding toekennen als persoonsgegevens door een datalek in verkeerde handen vallen. Mogelijk gaat een uitspraak van het Europese Hof binnenkort tot een doorbraak leiden.

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner